30 BT-Księga Ezechiela.pdf

(53783 KB) Pobierz
LT Y S I Ą C L E C I A
Księga Ezechiela
BIBLIA
PISMO ŚWIĘTE
STAREGO I NOWEGO
TESTAMENTU
B)B£
1
CY$)ĄC£eC]A
A
KSIĘGA EZECHIELA
W PRZEKŁADZIE Z JĘZYKÓW ORYGINALNYCH OPRACOWAŁ ZESPÓŁ
B IB L IST Ó W POLSKICH
Z IN ICJATYW Y BENEDYKTYNÓW TYNIECKICH
W YDANIE PIĄTE
NA NOWO OPRACOWANE I POPRAWIONE
ILUSTROW ANE
pallo
IT
num
T
HACHETTE
BIBLIA TYSIĄCLECIA
WYDANIE ILUSTROWANE
Tekst na podstawie Wydania Piątego
REDAKTOR
Ks. Kazimierz Dynarski SAC (t)
Maria Przybył
REDAKCJA NAUKOWA
O. Augustyn Jankowski OSB (f)
Ks. Lech Stachowiak (f), Bp Kazimierz Romaniuk
Ks. Tomasz Hergesel, Ks. Ryszard Rubinkiewicz SDB
PRZEKŁAD
Ks. Jan Drozd SDS
WYBÓR ILUSTRACJI I KOMENTARZE
Ks. Michał Janocha
Irina Tatarova
IMPRIMATUR
Poznań, dnia 29 marca 2005 r., N. 1622/2005,
t Stanisław Gądecki, Arcybiskup Metropolita Poznański,
Ks. Ireneusz Dosz, Kanclerz Kurii Metropolitalnej
Ilustracje: EAST NEWS
Projekt okładki: Maciej Sadowski
Ilustracje na okładce:
Prorok Ezechiel, Michał Anioł (1475-1546), fresk, ok. 1508-1512 roku, kaplica Sykstyńska, Watykan (przód)
Wizja Ezechiela, Rofael Santi (1483-1520) olej na desce, ok. 1510/1518 roku, Palazzo Pitti, Galeria Palatina, Florencja (tył)
© Copyright by Wydawnictwo Pallottinum, Poznań 2006
© Copyright for this edition by Hachette Livre Polska sp. z o.o., Warszawa 2006
KONTAKT Z CZYTELNIKAMI I PRENUMERATA
teł. (067) 210 86 50
WYDAWNICTWO PALLOTTINUM
Al. Przybyszewskiego 30, 60-959 Poznań 2
skr. poczt. 23
teł. (061) 867 52 33, faks (061) 867 52 38
www.pallottinum.pl,www.biblia.pl
KOLEKCJA HACHETTE
Hachette Livre Polska sp. z o.o.
ul. Dzielna 60, 01-029 Warszawa
tel. (022) 536 49 20 lub 22, faks (022) 536 49 21
Skład i łamanie:
Page Graph -
Izabella Dolińska, Warszawa
Druk: Olsztyńskie Zakłady Graficzne S.A., Olsztyn, Polska
ISBN 83-7448-340-7
KSIĘGA EZECHIELA
: l f
L
i.
Jr
ji
mm
V
Q
9
1
► ,
«
W < **.
106
i
Prorok Ezechiel
Witraż, X III wiek, Bourges,
katedra Saint-Etienne, Francja.
Przedstawienie proroka Ezechiela,
wykonane z pozornie nietrwałego
materiału, jakim jest szkło, już od ośmiu
stuleci uświetnia wnętrze gotyckiej
katedry pod wezwaniem św. Szczepana.
Kruche szkło witraża razem
z tekstami proroka, a nawet samą
etymologią jego imienia („Bóg jest
mocny” lub „Bóg czyni mocnym”),
przekonują o tym, że moc
pochodzi z wysoka.
WSTĘP
zechiel (hebr.
Je c b e z ą e l
- „Bóg jest m oc­
n y” lub „Bóg czyni m ocnym ”) należy do grupy pro­
roków „większych”. Pochodził on z rodu kapłań­
skiego i sam pełnił urząd kapłański (1,3), o czym
świadczy nie tylko tytuł księgi, ale przede wszystkim
jej język i nastawienie kapłańskie. N ależał z pewno­
ścią do znaczniejszych osobistości i poważnie zaan­
gażował się w sprawy religijne i polityczne, skoro
już w czasie deportacji w 597 r. przed Chr. został
uprowadzony do Babilonii wraz z królem Jojakinem
(Jechoniaszem ), gdzie wspólnie z innymi wygnańca­
mi zamieszkał w Tell-A bib nad kanałem Kebar (1,3;
3,15). Tutaj to w piątym roku uprowadzenia króla
Jojakina, tj. w roku 592, miał wielką wizję rydwanu
Bożego z chwałą Bożą i równocześnie został pow o­
łany na proroka (1,1-28; 2 ,1 -7 ). Sym boliczne widze­
nie, w którym Bóg kazał mu połknąć zwój z wypisa­
nymi na nim słowami: narzekania, wzdychania i bia-
Inicjal z prorokiem Ezechielem
Warsztat francuski, miniatura z
B ibie des Capucins,
X II wiek, Bibliotheąue Nationale, Paryż.
„Ty więc, synu człowieczy, słucha] tego,
co ci powiem. Nie opieraj się, jak ten lud
zbuntowany. Otwórz usta swoje i zjedz,
co ci podam. Popatrzyłem, a oto wyciągnięta
była w moim kierunku ręka, w której był
zwój księgi” (Ez 2, 8-9). Bóg szuka tych, co się
Mu nie opierają, którzy gotowi są karmić się
Jego słowem, łączyć swoją ludzką wolę z Jego
wolą. Dłoń Ezechiela na francuskiej miniaturze
jest otwarta na znak akceptacji i gotowości
pełnienia posługi prorockiej. Miniaturzysta
usiłował przedstawić jednocześnie rozwinięty
starożytny zwój oraz księgę w takim kształcie,
do którego jego czytelnicy byli przyzwyczajeni.
4
KSIĘGA EZECHIELA
Zgłoś jeśli naruszono regulamin