Czytam_Rozumiem_Umiem.pdf

(92 KB) Pobierz
C
ZYTAM
R
OZUMIEM
U
MIEM
U podstaw procesów uczenia się leżą dwie czynności – uważne słuchanie i czytanie ze
zrozumieniem. Samodzielne uczenie to jednak częściej czytanie materiału do pamięciowego
opanowania niż słuchanie.
Wskazówki dotyczące efektywnego przygotowywania się i uczenia do egzaminu
maturalnego rozpocząć należy od przypomnienia problematyki związanej ze sztuką uważnego
czytania. W trakcie uczenia się trzeba wystąpić w roli skutecznego czytelnika. Lektura tekstu
w celu opanowywania treści w nim zawartych różni się zasadniczo od lektury książki czytanej dla
relaksu. Należy uświadamiać sobie i wiedzieć, dlaczego czytam wybraną pozycję oraz umieć
określić, czego od niej oczekuję. Skuteczny czytelnik powinien posiadać właściwy schemat
myślowy, który pomaga mu skonstruować taki sposób uważnego czytania, aby w wyniku lektury
potrafił odpowiedzieć na wszelkie pytania związane z tekstem.
O
GÓLNA TEORIA SPRAWNEGO CZYTANIA I PRZYJMOWANIA WŁAŚCIWYCH POSTAW CZYTELNICZYCH
W programie PISA (Programme
for International Student Assessment – Program
Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów)
czytanie to nie tylko znajomość alfabetu
i proste składanie liter. Sprawność w tym zakresie jest niezbędna dla bardziej złożonego
działania, jakim jest czytanie. Definiowane jest ono jako przetwarzanie informacji, rozumowanie,
interpretacja i refleksja nad tekstem dla osiągnięcia celu stawianego sobie przez czytającego,
a także dla poszerzenia wiedzy i pełnego uczestnictwa w życiu społecznym. Tak rozumiane
czytanie obejmuje następujące umiejętności:
Wyszukiwanie informacji
– umiejętność odszukiwania informacji w tekście i poza tekstem;
podejmowanie decyzji, które informacje są ważne, a które nie oraz ocena, czy podane
informacje spełniają wymagane warunki; umiejętność poruszania się w szumie
informacyjnym lub nadmiarze informacji
Integracja i interpretacja
– umiejętność połączenia wybranych faktów lub informacji w celu
stworzenia interpretacji; zrozumienie tekstu na poziomie podstawowym (o czym jest tekst)
aż po jego znaczenie metaforyczne; wnioskowanie na podstawie informacji z tekstu;
stawianie hipotez; radzenie sobie ze sprzecznością, niejednoznacznością i negacją
Refleksja i ocena
– umiejętność odniesienia treści wydobytych z tekstu do własnego
doświadczenia i wiedzy o świecie; zdolność argumentowania, budowania wypowiedzi
i uzasadnienia własnego zdania.
1
Czytanie wymaga więc sprawności w wyszukiwaniu informacji, biegłości w obchodzeniu
się z informacjami w różnych formach i kontekstach oraz podejmowania decyzji, które z nich
i w jaki sposób wykorzystać. Odbiorca tekstu powinien zająć aktywną postawę - stawiać pytania
i hipotezy oraz szukać powiązań z rzeczywistością spoza tekstu. Od czytelnika oczekuje się
precyzji i logiki myślenia, argumentowania oraz staranności w formułowaniu wypowiedzi,
będącej reakcją na przeczytany tekst.
Czytanie
to czynność i umiejętność zdobywana w początkowym okresie kształcenia
i będąca podstawą dalszego uczenia się. Obejmuje trzy warstwy:
szybkość czytania
zrozumienie czytanych treści
zapamiętywanie
Ze względu na jakość i sprawność można wyróżnić kilka rodzajów czytania
korespondujących z etapowością tego procesu:
przygotowanie się do czytania
– ustalanie elementów struktury czytanego tekstu,
przygotowanie materiałów wspomagających (słowników, encyklopedii, wcześniejszych
notatek), organizacja warunków zewnętrznych (miejsce, oświetlenie, przybory do
notowania), rozbudzenie motywacji i mobilizacja do skupienia uwagi
czytanie pobieżne (orientacyjne)
– szybkie i wyrywkowe czytanie służące do rozpoznania
struktury logicznej, znaczenia części i całości czytanego tekstu – kojarzone z czytaniem
selektywnym
czytanie gruntowne (dokładne)
– nastawione na maksymalne zrozumienie
i zapamiętanie (stosowanie różnego tempa, pauz, podkreślanie, wypisywanie cytatów,
czytanie objaśnień w publikacjach pomocniczych)
czytanie syntezujące
– łączenie, porządkowanie i wartościowanie wybranych
fragmentów celem zapamiętania treści i gromadzenia wiedzy trwałej.
Podświadomej pracy umysłu, związanej z utrwalaniem i systematyzacją poznawanych
treści, sprzyjają przerwy stosowane między poszczególnymi etapami czytania.
Przed egzaminem maturalnym szczególnie przydatna jest umiejętność szybkiego,
selektywnego i efektywnego czytania.
2
Techniki czytania selektywnego:
czytanie selektywne w wersji prostej
– nie wchodząc głębiej w tekst, szukamy
oczekiwanych słów, haseł
odnajdywanie myśli przewodniej i głównych tez
– wyszukiwanie węzłowych punktów
i wiązanie ich z całością na podstawie znajomości struktury tekstu i wstępnej orientacji
w jego problematyce
podkreślanie, notatki, uwagi, porządkowanie
– zatrzymując się przy sygnałach-hasłach,
opuszczamy inne słowa, hasła, treści, rozdziały.
Specyficzną formą czytania jest
czytanie krytyczne
polegające na obiektywnej ocenie tekstu
według różnych kryteriów, z uwzględnieniem opracowań w recenzjach, szkicach naukowych.
Czynniki wpływające na szybkość czytania:
warunki zewnętrzne
– miejsce, pozycja, oświetlenie, wentylacja pomieszczenia,
przygotowanie pomocy
warunki wewnętrzne
– motywacja, koncentracja uwagi
czynniki techniczne druku
– kolor, format stronicy i czcionek, zróżnicowanie graficzne
struktura języka
– składnia, styl, słowotwórstwo
właściwości osobowościowe czytelnika
– zasób wiedzy, wiek, inteligencja, nawyki
czytelnicze
Czynniki wpływające na zrozumienie czytanego tekstu:
obiektywne
o
poziom nasycenia tekstu informacjami
o
budowa, kompozycja, styl i rodzaje opisów
o
objętość materiału, stosowane podziały na rozdziały, podrozdziały, wyróżnianie
tytułów
o
forma i komunikatywność języka
subiektywne
o
kierowanie uwagą i jej koncentracja
o
pojemność i głębokość uwagi
o
zakres i panoramiczność spostrzegania
o
zdolność przestawiania się na różne tematy, problemy
Szybkość czytania i stopień zrozumienia treści wpływają na siebie. Szybsze czytanie
często zwiększa zrozumienie, a zrozumiałość tekstu przyspiesza czytanie. Obie warstwy mają
łączne znaczeni dla ostatniej warstwy czytania jaką jest zapamiętywanie.
3
P
IĘĆ
1. PRZED LEKTURĄ.
PRZEJRZYJ TEKST
KROKÓW DO TEKSTU
:
Przeczytaj tytuł, śródtytuły i zdania otwierające paragrafy (często tu są kluczowe
informacje)
Obejrzyj ilustracje, tabele, wykresy itd.
Przeczytaj wstęp lub pierwszy paragraf
Przeczytaj ostatni paragraf lub podsumowanie
2. PRZED LEKTURĄ.
POSTAW PYTANIA
Zastanów się, na jakie pytania odpowie ci tekst.
Zamień tytuł tekstu na pytanie - określisz cel lektury
Zapisz wszystkie inne pytania, które pojawiły się podczas przeglądania tekstu
Zamień na pytania tytuły rozdziałów i podrozdziałów
3. W TRAKCIE LEKTURY.
SZUKAJ ODPOWIEDZI
Przeczytaj aktywnie tekst. Miej przed oczami listę pytań
Sprawdź znaczenie nieznanych słów w słowniku
Rób notatki - zapisuj odpowiedzi np. w punktach
Spróbuj odnaleźć odpowiedzi na wszystkie pytania
Jeśli trafisz na fragmenty tekstu, których nie rozumiesz, ułóż dodatkowe pytania
i poszukaj na nie odpowiedzi
4. PO LEKTURZE.
BILANS ODPOWIEDZI
Pora zastanowić się, co zrozumiałeś
Odłóż czytany tekst i notatki z odpowiedziami. Zostaw przed sobą tylko listę
pytań. Odpowiedz na głos lub na piśmie na wszystkie pytania
Jeśli są pytania, na które nie potrafisz odpowiedzieć, zajrzyj ponownie do tekstu
i szukaj odpowiedzi
Jeśli w tekście zabrakło odpowiedzi na jakieś pytanie, wyraźnie to zaznacz
4
5. PODSUMOWANIE:
CZEGO SIĘ DOWIEDZIAŁEŚ?
Sformułuj na głos lub na piśmie odpowiedź na pytanie tytułowe
Przyjrzyj się całości tekstu. Rozważ, dlaczego tak, a nie inaczej ułożono
informacje. Może masz pomysł na inny układ? Zaznacz go w postaci graficznej,
aby widoczne były związki pomiędzy elementami
Zastanów się, jak zmieniła się twoja wiedza i poglądy po lekturze? Jak możesz
wykorzystać zdobyte informacje?
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin