Robert Trafny - Odczytywanie hieroglifów (2015).pdf
(
956 KB
)
Pobierz
Niniejszy e-book pochodzi ze strony
www.chomikuj.pl/e-Darmo
Licencja: Creative Commons BY-NC-SA 3.0 PL
Internet 2014-2015
Na pewno widzieliście nie raz jakieś starożytne inskrypcje pokry-
te mnóstwem tajemniczych znaków. Część z Was zapewne zasta-
nawiała się cóż takiego może być na nich napisane. Na przykład
na takim papirusie:
Ta inskrypcja ma ponad 3,5 tysiąca lat a jej autorem jest niejaki
Ahmes. W świecie nauki papirus ten nosi nazwę „Papirusu Rhin-
da", ponieważ w 1858r znalazł go angielski uczony o nazwisku
Rhind.
Jeżeli chcemy odczytać jakąś inskrypcję musimy najpierw wie-
dzieć w jakim języku jest ona napisana. W tym akurat przypadku
nie jest to trudne, ponieważ w znakach tych rozpoznajemy od razu
pismo hieroglificzne a pismem tym posługiwali się tylko Egipcjanie.
Teraz zobaczmy od której strony należy zacząć czytać tekst. Dla-
czego? Ano dlatego, ponieważ Egipcjanie pisali -mówiąc krótko-
jak chcieli.Raz pisali od lewej do prawej (czyli tak, jak my piszemy),
raz od prawej do lewej, a raz już zupełnie odmiennie, tzn. z góry do
dołu. Sprawa ta nie jest jednak problemem, ponieważ Egipcjanie
zaznaczali sobie od której strony ma być ich tekst odczytywany.
Przyjrzyjcie się rysunkowi, a dokładnie ptakom. Wszystkie zwróco-
ne są w prawo. To samo jest ze znakiem wyobrażającym źdźbło
trawy w czwartym rzędzie, pierwszy znak licząc od prawej strony.
Przy innych znakach nie można tutaj akurat odróżnić, w którą
stronę są zwrócone. Ten właśnie fakt mówi nam, od której strony
należy zacząć czytać dany tekst. Papirus ten należy więc czytać
od prawej do lewej, ponieważ znaki zwrócone są w prawo.
Zobaczmy teraz o czym on jest. To, co nas od razu w nim ude-
rza, to duża ilość ptaków i kresek. Kreski, jak wiemy oznaczają
liczby. Na przykład te dziewięć kresek na końcu drugiego rzędu to
oczywiście liczba 9. To samo jest z tymi sześcioma, czy pięcioma
kreskami w trzecim rzędzie. Ostatni znak w czwartym rzędzie to
liczba 10. Teraz zauważmy, że niektóre liczby występują pod ta-
kim owalem (np. pierwszy lub czwarty znak w pierwszym rzędzie),
a w dodatku zawsze po nich umieszczony jest , albo sam ptak,
albo razem z takim szlaczkiem. Takie zestawienia znaków muszą
oznaczać, że liczby te nie są zwykłymi liczbami, tylko ułamkami.
Po tych wszystkich wyjaśnieniach spróbujmy odczytać nasz pa-
pirus. Zaczynamy od pierwszego rzędu na górze, od prawej stro-
ny.Pierwsze dwa znaki informują nas, że jest to ułamek 2/3 (dwie
części). Trzeci znak wyobrażający nogi człowieka, oznacza bądź
dodawanie (powiększanie), bądź odejmowanie (pomniejszanie)- to
zależy w którą stronę jest on skierowany. Tak więc trzeci znak
oznacza, że należy powiększyć o 2/3, a szósty znak, że należy
odjąć. Ile? Z rysunku wynika, że trzecią część, czyli 1/3. Po tym
jest wynik, liczba 10, którą należy zapisać tak, jak to mówią końco-
we znaki pierwszego rzędu. Zatem pierwszy rząd odczytamy tak:
„Powiększ o 2/3, odejmij od tego
(tzn. od całości- R.T.)
1/3 i
zapisz wynik jako liczbę 10".
W drugim rzędzie czytamy dalej:
„Weź dziesiątą część
(drugi
znak)
tej dziesiątki
(czwarty znak).
Będzie 1
(ósmy znak)
i zosta
-
nie
(9,10,11 znak, gdzie 10 znak nie oznacza tutaj ułamka)
liczba
9".
W trzecim rzędzie mamy dalszy ciąg:
„2/3 tego to 6. Doda-
ne
(szósty znak)
do poprzedniej liczby
(znaki 7, 8, 9)
da 15,
trzecia część tego..."
Dokończenie czytamy w następnym rzę-
dzie:
,,... to liczba 5 i jest to ta liczba, która była odjęta i
zostało 10".
Podsumujmy teraz to, co odczytaliśmy:
„Powiększono o 2/3,
odjęto 1/3, zostało 10. Weź dziesiątą część tej 10. Będzie 1 i
zostanie 9. 2/3 tego to 6, dodane do tej 9, da 15. Trzecia część
tego to 5 i jest to ta liczba, która była odjęta i zostało 10".
Tak więc nasz Ahmes zapisał na swym papirusie normalne za-
danie matematyczne i jest to obecnie jedno z najstarszych zadań
matematycznych jakie znamy. W podobny sposób, jak ten możemy
także odczytywać i inne teksty, nie tylko staroegipskie. Na zakoń-
czenie wypada jeszcze przedstawić zadanie Ahmesa w postaci
bardziej nam współczesnej. A więc dzisiaj zapisalibyśmy je tak:
x + 2/3 x -1/3 (x+2/3 x) = 10,
gdzie x+2/3 x =15, a 1/3 (x+2/3x)=5
Należy więc obliczyć ile wynosi niewiadoma „x". Zachęcamy do
wykonania odpowiednich działań i przekonanie się o tym.
Teraz, na przykładzie innej inskrypcji uzupełnimy naszą wiedzę.
Jako przykład posłuży nam króciutka inskrypcja z reliefu przedsta-
wiającego królową Nefertari przy stoliku do gry senet, znajdującego
się w Tebach, a mającego 3300 lat (poniżej).
Jak można logicznie wnioskować, hieroglify umieszczone obok
rysunku królowej będą jego opisem lub podpisem,o czym też zaraz
się przekonamy. To, co wyróżnia się w tych hieroglifach to fakt
umieszczenia części z nich w takim podłużnym obramowaniu zako-
ńczonym podstawą. Od dawien dawna wiedziano, że w ten sposób
Egipcjanie otaczali imiona królewskie. Wiedza ta pomogła nam też
swego czasu do nauczenia się w ogóle odczytywać hieroglify, po-
nieważ przez wiele stuleci pismo to było pismem martwym. Nikt go
nie używał, więc nie potrafiono go także odczytywać, nawet Egip-
cjanie, ponieważ hieroglify w takiej postaci jakie znamy i jakie wi-
dzimy je powyżej na rysunku były wykorzystywane tylko do zapisy-
wania ważnych lub uroczystych tekstów. Rysowanie tych wszystki-
ch rysuneczków jako słów zajmowało bardzo dużo czasu, więc aby
usprawnić zapisywanie informacji pisarze i urzędnicy zaczęli bar-
dzo upraszczać te znaki. Na przykład zamiast rysować znak wody
w postaci lini zygzakowatej rysowano linię prostą skracając
czas zapisywania tego znaku prawie trzykrotnie. W końcu hieroglify
uległy tak dużemu uproszczeniu, że w ogóle nie były podobne do
oryginału. Wraz z upadkiem starożytnej kultury Egiptu, zmiany sys-
temu wierzeń, a więc i pozbyciem się dawnych kapłanów, nie było
już nikogo kto umiałby odczytywać te stare, oryginalne hieroglify.
Panuje przekonanie, że hieroglify to pismo obrazkowe, ideogra-
ficzne, czyli że znak odpowiada całemu słowu, zazwyczaj odpowia-
dającemu rysunkowi pod jakim się kryje. Jest to pogląd błędny. Do-
syć szybko okazało się, że taki system zapisywania myśli nie nadą-
ża za szybkim rozwojem kultury i cywilizacji starożytnego Egiptu.
Pismo zaczynało się stawać coraz bardziej fonetyczne, alfabety-
czne, choć trochę inaczej niż u nas. Oprócz dobrze znanego nam
systemowi znaków jednozgłoskowych posiadali jeszcze znaki dwu-
i trójzgłoskowe tak, jak np. w imieniu królowej mamy znak trójzgło-
skowy „nfr”- nefer . Nie brakowało też pozostałości z dawnych
czasów w postaci znaków obrazkowych, symbolicznych, jak np.
kółko z kropką w środku, nadal oznaczało słońce lub boga słońca
Ra. Pismo hieroglificzne jest więc mieszaniną pisma obrazkowego,
alfabetycznego i symbolicznego. Odczytywanie tekstu polega więc
na podstawieniu wartości fonetycznej pod dane znaki i czytanie
Plik z chomika:
gorylicolandia
Inne pliki z tego folderu:
Philology and Ancient China by Bernhard Karlgren (1926).pdf
(32773 KB)
Robert Trafny - Odczytywanie hieroglifów (2015).pdf
(956 KB)
Report of the Committee Appointed by the Philomathean Society of the University of Pennsylvania to Translate the Inscription on the Rosetta Stone 2nd edn (1859).pdf
(19254 KB)
The Reading Process by William A Smith (1922).pdf
(11137 KB)
The History of the Alphabet - An Account of the Origin and Development of Letters by Isaac Taylor MA LittD Hon LLD in 2 vols v2 Aryan Alphabets - New Edn (1899).pdf
(20596 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 08.07.2024
Pliki dostępne do 19.01.2025
!!! - Podarki
^ AudioBooks
_ Architektura
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin