POMOC PSYCHOLOGICZNA 19.03 psychoterapia podejscie psychoanalityczne i psychodynamiczne.pdf

(552 KB) Pobierz
Psychoterapia: podejście psychoanalityczne i
psychodynamiczne
dr hab. J.M. Rakowska
1. Psychoanaliza klasyczna: teoria i leczenie nerwic Freuda - tradycja
europejska
2. Rozwój psychoanalizy: Psychologia ego – tradycja amerykańska
3. Rozwój psychoanalizy: Teoria relacji z obiektem – tradycja europejska
4. Rozwój psychoanalizy: Terapia krótkoterminowa
5. Skuteczność techniki psychoanalitycznej
1
Psychoanaliza Freuda - Definicja (Freud, 1953)
Psychoanaliza Freuda oznacza (1) teorię dotyczącą przyczyn nerwic i (2)
metodę ich leczenia
Freud określał terminem „nerwica” zaburzenia psychiczne, u podstaw
których leży lęk.
Np.Lęk i unikanie fobiczne, zaburzenia obsesyjno- kompulsyjne, i
konwersje, jak np. paraliż bez podłoża neurologicznego
■ U podstaw teorii przyczyn nerwic Freuda i metody ich leczenia leżą trzy
modele psychiki/umysłu
1. Dynamiczny dotyczy interakcji sił psychicznych
2. Strukturalny dotyczy instancji funkcjonowania psychicznego: id, ego i
superego
3. Genetyczny dotyczy rozwoju zjawisk psychicznych w kolejnych fazach
rozwoju psychoseksualnego
2
MODEL DYNAMICZNY PSYCHIKI
U podłoża zachowania człowieka działają dwa popędy/instynkty:
■Seksualny
■ Agresji
Popędy wyrażają się przez impulsy. Impuls oznacza (myśli – uczucia -
działanie) .
W trakcie rozwoju człowieka, energia biologiczna popędów zwana
libido
nieświadomie przekształca się w psychiczną i warunkuje zachowania, a
także jest podstawą myśli i uczuć.
3
MODEL STRUKTURALNY PSYCHIKI
Terminy
id, ego i superego
to metafory opisujące funkcje umysłu.
■ Id
to popędy: seksualny i agresywny oraz przeżycia - Są nieświadome i obecne od
narodzin.
Kieruje się
zasadą przyjemności
– dąży do natychmiastowego zaspokojenia popędów.
Gdy popędy są niezaspokojone, powstaje napięcie i człowiek chce je rozładować.
Posługuje się pierwotnym procesem myślenia, który jest alogiczny i symboliczny i
pozwala na tworzenie wyobrażeń tego, czego się pragnie.
Np. głodne dziecko
porusza się i ssie lub wyobraża sobie ssanie piersi i zaspokaja głód w fantazji.
■ Ego
to rozum.
Rozwija się z id między 6-12 miesiącem życia. Jego działanie opiera się na procesach
poznawczych: rozumowania, planowania, pamięci – najczęściej są świadome.
Kieruje się
zasadą rzeczywistości.
Pośredniczy między wymaganiami rzeczywistości a
pragnieniem natychmiastowego zaspokojenia popędów id. W sposób nieświadomy
decyduje, czy zaspokojenie jest bezpieczne ze względu na przeżycie i zezwala albo na
natychmiastowe zaspokojenie popędów id albo na zaspokojenie ich w pośredniej
formie.
■ Superego
to sumienie i sfera wartości. Rozwija się w dzieciństwie. Gdy dziecko
zauważa, że zaspokajanie popędów np. bicie lub moczenie łóżka jest nieakceptowane
przez rodziców uwewnętrznia wartości rodziców, aby być akceptowanym. Są to w
większości procesy nieświadome
Zachowanie człowieka jest funkcją działania trzech wymiarów psychiki
id ego i superego,
z których każda dąży do osiągnięcia własnych celów. To współdziałanie id, ego i
superego Freud nazwał
psychodynamiką
osobowości.
MODEL TOPOGRAFICZNY PSYCHIKI
Procesy psychiczne są:
świadome
przedświadome
nieświadome.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin