1.Gen językowy identyfikujemy jako: (FOXP 2)
2. operacyjne przecięcie ciała modzelowatego : komissurotomia
3. Do dźwięków paralingwistycznych nie należą: akcenty
4. Zapis fali głosowej: spektogram
5. Cechy różniące taniec pszczółek i język homo sapiens: transmisja kulturowa
6. Cytat "Myśl jest wolna (...)" chodziło o determinizm poznawczy
7. Jeżeli w języku występują nazwy dla tylko 3 barw, to 3 będzie czerwona
8. zjawisko percepcji kategorialnej odnosi się do: spółgłosek
9.U Afatyków Brocki występuje: zaburzenie procesów świadomej penetracji słownika
10.Bloomfield jest autorem: Koncepcji analizy dystrybucyjnej
11.Róźnice w sposobie przyswajania pojęć: Pojęcia „werbalne” są trudniejsze do przyswojenia,
ale bardziej trwałe w sensie odporności na błędy.
12.Wydobywanie informacji epizodycznych z pamięci angażuje: prawe okolice przedczołowe
13. W jakim języku istnieje jedna nazwa dla widma światła niebisko – zielonego: Tarahumara
14.W jakim języku jest mechanizm umiejscowienia w przestrzeni: Tzeltal
15. Co należy do warunków aktów mowy: w. wstępny, w. szczerości, w. wyrażony w treści sądu, w. podstawowy
16.Odebrać percepcyjnie jakąś wypowiedź to: odebrać specyficzny układ zamierzonych przez mówiącego ruchów artykulacyjnych
17.Tekst jest traktowany jako: jednostka semantyczna
18. „Ewa sprzedaje książkę koledze” Co jest predykatem? : sprzedawać
19. czy Hipoteza Bickertona o powstawaniu języka Homo sapiens to: hipoteza katastroficzna
20. Jakie z poniższych określeń nie należą do charakterystyki wyrazów osiowych: niska frekwencja
21. Czy mutacyjna zmiana w ewolucji gatunku doprowadziła wg Bickertona do: analitycznego systemu reprezentacji poznawczej
22.Koncepcja Liebermana nt. filogenezy dotyczy: ewolucji naszego systemu głosowego
23. Co nie należy do warunków skuteczności aktów mowy wg Searle'a: kooperacji (Grice)
24.Afazja Wernickego polega na: utracie zdolności różnicowania dźwięków podobnych do siebie brzmieniowo
25.Który z poniższych przykładów jest projęzykiem: pidżyn (pidgin)
26.Autor definicji kompetencji komunikacyjnej to: Hymes
27.Definicja języka: system znaków (dźwiękowych i innych) i reguł posługiwania się nimi
28.Opanowanie języka drugiego (L2) wpływa zubożająco na opanowanie (L1): submersja
29. Które z poniższych maksym nie należą do listy Grice’a: maksyma kooperacji
30. Hipoteza Sapira – Whorfa w wersji silnej to: determinizm językowy
31.Co stanowi generatywny składnik kompetencji językowej wg Chomsky’ego: składnik synaktyczny
32. Zakreśl właściwą odpowiedź – Oponenci (Massaro) motorycznej teorii percepcji mowy: kwestionują zjawisko kategorialnej percepcji fonemów
33. Jakiej z podanych niżej cech pozbawiony jest zazwyczaj dyskurs: zapis rozmowy
34.Mowa kierowana do niemowląt (motherese) jest unikalna, bo: ma wyraźnie zarysowane kontury intonacyjne
35. Agramatyzmy występują u: afatyków Brocki
36. Paragramatyzmy występują u: afatyków Wernickego
37. Co jest najmniej kontrolowane przez jednostkę: właściwości głosu
38.Czy gesty potakiwania/zaprzeczania głową to: emblematy
39. Badania Mackwortha i Brunera ukazują realność psychologiczną: izomorfizmu języka i uwagi ludzkiej
40. Czy dwujęzyczność współrzędna to: dwujęzyczność z dwoma odrębnymi systemami znaczeń dla każdego z języków
41. Dla każdego języka można wyróżnić charakterystyczne dlań prototypy fonetyczne. Prototypy te są odpowiedzialne za tzw. efekt magnesu percepcyjnego. Kto jest autorem koncepcji magnesu percepcyjnego?: Patricia Kuhl
42. Komu zawdzięczamy powiązanie teorii aktów mowy z koncepcją aktów poznania i aktów pożądania?
43. Na funkcję matetyczną języka wg Halliday’a składają się: funkcja interakcyjna
44. Makrofunkcja ideacyjna języka bierze swój początek w: funkcji matetycznej
45. W procesie przechodzenia od pojęć przedjęzykowych do języka, Bruner akcentuje rolę: nazywania przedmiotu wspólnej uwagi dziecko – matka
46. „Zosia ma książkę” co jest predykatorem: mieć
47.Która relacja semantyczna pojawia się jako pierwsza: podmiot czynność-czynność
48. Która z poniższych funkcji nie wchodzi w skład funkcji pragmatycznej języka wg halliday’a: f. heurystyczna
49. Kiedy osoba dwujęzyczna ma odpowiedź na pytanie, czy dany ciąg liter nie jest wyrazem, wykonuje zadanie: dłużej niż osoba jednojęzyczna
50. Dysleksja to: zaburzenia w czytaniu
51. „czy mógłbyś zamknąć okno” jaki to akt mowy: dyrektywa
52. Uszkodzenie wieczka ciemieniowego prowadzi do: zaburzeń czucia w obrębie jamy ustnej
53.Do kinesogramów nie zalicza się: werbalnych zachowań społecznie ukierunkowanych
54. „wiedza językowa = x + kompetencja komunikacyjna” wybierz x: kompetencja językowa
55. Zrewidowana motoryczna teoria percepcji mowy” zakłada istnienie odrębnego analizatora percepcji mowy
56. „czy dostane herbate?” – „z mlekiem czy bez?” – „z mlekiem” : sprzężenie eliptyczne
57. Co jest najbardziej kontrolowanym zachowaniem podmiotu: werbalne zachowanie
58. Stereotyp grupy obcej wyraża się: większą konkretnością użytych określeń
59. Autor tezy o myśleniu dla mówienia: Slobin
1. Co jest pierwsze:
- Podmiot + Czynność
2. Jakieś pytanie o teorie motoryczną.
3. Podany był przykład dialogu i trzeba było napisać jaką ma formę:
- Sprzężenie zwykłe albo eliptyczne to było
4. Kiwanie głową to:
- emblemat
5. ...(cytat)...
- McNamara
6. ...(cytat)...
- Bernstein (W tym pytaniu też był McNamara do wyboru)
7. Dysleksja to:
- Problemy z czytaniem
8. Pytanie albo o submersję albo o immersję, co to jest.
9. Czym się różni język pszczół od języka ludzi:
- zaznaczyłem że transmisją kulturową
10. Jakieś zdanie było i pytanie co jest predykatem w tym zdaniu:
- predykatem jest czasownik
11. Na czym polega funkcja matetyczna.
12. Teoria Bickertona dotycząca rozwoju mowy to:
- zaznaczyłem teoria katastroficzna, na slajdach tego nie znalazłem ale
wydaje mi się że tak mówiła na wykładzie.
13. Jak jest ciąg znaków to osoby dwujęzyczne szybciej czy wolniej
rozpoznają że jest tam słowo czy go nie ma:
- zaznaczyłem że wolniej
14. Spektrogram służy do...
15. Wiedza językowa to kompetencja językowa + ...
- zaznaczyłem kompetencję komunikacyjną
16. Czy mógłbyś otworzyć okno? To jest:
- dyrektywa
17. Co powoduje uszkodzenie wieczka ciemieniowego.
18. Teoria Saphiro-Wolfa w wersji silnej to... (o nazwę chodzi)
19. Percepcji kategorialnej podlegają: (to pytanie było 2 razy, tylko
odpowiedzi były różne ale prawidłowa odpowiedź się powtórzyła)
- tylko spółgłoski
20. Co najtrudniej ukryć podczas rozmowy:
- ruchy nóg
21. Jakieś pytanie co jest przedmiotem...coś tam coś tam, nie pamiętam
dalej:
- dziecko
- matka
- coś tam
- wszystkie powyższe trzy elementy ---> to jest prawidłowa odpowiedź.
22 i 23. Pytania o to czy komunikacja będzie formalna czy nieformalna w
zależności od tego jaki jest dystans między rozmówcami (daleki czy
bliski)
i jaki jest temat rozmowy (bliski obu rozmówcom czy nie).
1) Sprzężenia par łańcuchowych/eliptyczne/proste
Dopasować do dialogu w stylu: - Czy chcesz kawę? - Tak. - Z mlekiem
czy bez? - Bez.
2) Rozmowa formalna i nieformalna (coś w typie "zna temat i jest
daleko", "nie zna i jest blisko"
3) Uszkodzenie wieczka ciemieniowego i co ono powoduje
4) Co uważają oponenci motorycznej teorii percepcji mowy (Massaro)
5) Co to jest kategorialna percepcja i do czego się odnosi - Odp.
spółgłosek
6) Co to jest protojęzyk
7) Definicja języka
8) Bickerton - czy jego hipoteza jest ewolucyjna czy katastroficzna
9) Co według Bickertona ewolucja zmieniła
10) Co to jest spektrograf/spektrogram
11) Co to jest dysleksja
12) Z czego składają się matetyczna i pragmatyczna funkcje języka
13) Co jest przykładem dyskursu - akty mowy
14) Czy dwujęzycznemu jest trudniej zrozumieć ciąg głosek?
15) Afazja Wernickiego - Odp. brzmieniowa (słuch)
16) Kiwanie głową - co to jest? (Emblemat)
17) Najważniejsze w przejściu od pojęć przedjęzykowych do językowych u Brunera jest... Odp. wspólna uwaga
18) Cytat Macnamary "znaczenie kluczem do języka"
19) Kto stworzył kompetencję komunikacyjną? Odp. Hymes
20) Chomsky - kompetencja językowa - jaką pełni funkcję (który aspekt
zawiera): semantyczną, syntaktyczną, pragmatyczną czy fonologiczną
21) Co najtrudniej ukryć w kontakcie niewerbalnym
22) Język homo sapiens a język pszczół (transmisja kulturowa)
23) Czy dwujęzyczność współrzędna to dwujęzyczność niepełna
24) Jaka relacja semantyczna jest pierwsza?
25) Co należy do charakterystyki wyrazów osiowych
26) Syntetyzator mowy - transmisja paralelna czy...
27) Co jest predykatem a co argumentem
28) Zaburzenie w wnioskowaniu (?)
29) Dyrektywa a deklaracja
30) Submersja, Immersja
1.Na funkcję matetyczną języka wg Halliday'a składa się:
funkcja interakcyjna
2.Mikrofunkcja ideacyjna (przedstawieniowa) języka bierze swój początek w:
funkcji matetycznej
3.W procesie przechodzenia od pojęć przedjęzykowych do języka Bruner akcentuje rolę:
nazywanie przedmiotu wspólnej uwagi dziecko-matka
4.Określ strukturę przydawkowo-argumentową wypowiedzi "Zosia ma książkę".
mieć
5.Czy hipoteza Bickertona o powstaniu języka Homo Sapiens to:
hipoteza katastroficzna
6.Jakie z poniższych określeń nie należą do charakterystyki wyrazów osiowych według M.Braine'a:
niska frekwencja
7.Która relacja semantyczna pojawia się jako pierwsza
podmiot czynność-czynność
8.Która z poniższych funkcji nie wchodzi w skład funkcji pragmatycznej języka
funkcja heurystyczna
9.Czy mutacyjna zmiana w ewolucji naszego gatunku doprowadziła wg Bickertona do:
analitycznego systemu reprezentacji poznawczej
10.Koncepcja Liebermana nt. filogenezy dotyczy
ewolucji naszego systemu głosowego
11.Zjawisko percepcji kategorialnej odnosi się do:
12.Spektogram to:
graficzny zapis fali głosowej
13.Kiedy osoba dwujęzyczna ma odpowiedzieć na pytanie, czy dany ciąg liter nie jest wyrazem, wykonuje zadanie:
dłużej niż osoba jednojęzyczna
14.Dysleksja to:
zaburzenia w czytaniu
15."Czy mógłbyś zamknąć okno?" Jaki to akt mowy?
dyrektywa
16.Uszkodzenie wieczka ciemieniowego prowadzi do:
zaburzeń czucia w obrębie jamy ustnej
17.Do kinesogramów nie zalicza się:
werbalnych zachowań społecznie ukierunkowanych
18.Afazja Wernickego polega na:
utracie zdolności różnicowania dźwięków podobnych do siebie brzmieniowo
19.Uzupełnij poniższe równanie "wiedza językowa = X + kompetencja komunikacyjna. Wybierz X spośród możliwości podanych niżej:
kompetencja językowa
20.Co stanowi generatywny składnik kompetencji językowej wg Chomsky'ego:
składnik syntaktyczny
21.Który z poniższych przykładów jest projęzykiem:
pidżyn (pidgin)
22.Autor definicji kompetencji komunikacyjnej to:
Hymes
23.Definicja języka:
system znaków (dźwiękowych lub innych) i reguł posługiwania się nimi
24.Opanowanie języka drugiego (L2) wpływa zubażająco na opanowanie L1. Czy jest to:
submersja
25.Które z poniższych maksym nie należą do Grice'a:
maksyma kooperacji
26.Hipoteza Sapira-Whorfa w wersji silnej to:
determinizm językowy
27.Jakimi cechami różni się język Homo Sapiens od "języka" (tańca) pszczół?:
transmisją kulturową
28.Zakreśl właściwą odpowiedź - Oponenci (Massaro) motorycznej teorii percepcji mowy:
kwestionują zjawisko kategorialnej percepcji fonemów
29.Zrewidowana motoryczna teoria percepcji mowy:
zakłada istnienie odrębnego analizatora percepcji mowy
30.Jakiej z podanych niżej cech pozbawiony jest zazwyczaj dyskurs konwersacyjny (twarzą w twarz):
zapis rozmowy
31."Czy dostanę herbatę" - "Z mlekiem czy bez?" - "Z mlekiem"
tzw. sprzężenie eliptyczne
32.Co jest najbardziej kontrolowanym zachowaniem podmiotu:
werbalne zachowania
33.Co jest najmniej kontrolowane przez jednostkę:
właściwości głosy
34.Czy gesty potakiwania/zaprzeczania głową to:
emblematy
35.Czy stereotyp grupy obecnej wyraża się:
większą konkretnością użytych określeń
36.Wybierz z poniższej listy przykład dyskursu:
a. dyrektywa
b. opowiadanie
c fonem
d. akt mowy
37.Czy dwujęzyczność współrzędna to:
dwujęzyczność z dwoma odrębnymi systemami znaczeń dla każdego z języków
1) Sprzężenia par łańcuchowych/eliptyczne/proste Rodzaje par przyległych: 1) łańcuch par przyległych - zawsze ta sama osoba zaczyna A: Czy dostanę kawę? B: Tak A: To poproszę małą 2)sprzężenie par przyległych (sprzężenie zwykłe) - odpowiedź w pierwszej parze przyległej jest równocześnie zaczęciem kolejnej pary A: Czy dostanę kawę? B: Tak. Małą czy dużą? A: Małą 3) sprzężenie eliptyczne: A: Czy dostanę kawę? B: Małą czy dużą? ("Tak" jest tylko w domyśle, niewypowiedziane)Dopasować do dialogu w stylu: - Czy chcesz kawę? – Tak. – Z mlekiem czy bez? – Bez. 2) Rozmowa formalna i nieformalna (coś w typie „zna temat i jest daleko”, „nie zna i jest blisko” 3) Uszkodzenie wieczka ciemieniowego i co ono powoduje 4) Co uważają oponenci motorycznej teorii percepcji mowy (Massaro) 5) Co to jest kategorialna percepcja i do czego się odnosi – Odp. spółgłosek 6) Co to jest protojęzyk ProtojęzykProtojęzyk to język bez gramatyki, a więc pozbawiony swej cechy definicyjnej. Jest to zbiór znaków symbolicznych (tzn. mających jakieś odniesienie) przy braku składni, która by precyzowała reguły ich łączenia. Termin znaki symboliczne jest na tyle ogólny, że nie wyznacza z góry, czy będą to dźwięki mowy, czy znaki migowe. Przykłady protojęzyka występującego współcześnie: 1. Pidżyn2. Język dziecka do 2. roku życia3. Język przyswajany jako pierwszy po okresie krytycznym (11-13 lat)4. Język pojawiający się w warunkach bardzo silnego hałasu5. Język migowy szympansów7) Definicja języka język - system znaków fonologicznych, semantycznych i syntaktycznych oraz towarzyszących im reguł posługiwania się nimi. 8) Bickerton – czy jego hipoteza jest ewolucyjna czy katastroficzna 9) Co według Bickertona ewolucja zmieniła 10) Co to jest spektrograf/spektrogram Spektrograf – przyrząd do otrzymywania i trwałej rejestracji widma przykładowo promieniowania elektromagnetycznego. Jest odmianą spektrometru, który rejestruje analizowane widmo. Ze względu na to że wszystkie (poza szkolnymi) spektrometry rejestrują widma, podział na spektrometry, spektroskopy, spektrografy zanika i używa się określenia spektrometr.
Ze względu na różnorodność analizowanych widm określenie spektrometr obejmuje obecnie szeroki zakres urządzeń do badania widm (zobacz spektroskopia).
Pierwotnie spektrografem nazywano urządzenie optyczne do rejestracji widm optycznych na kliszach fotograficznych. W optyce w zależności od rodzaju elementu rozszczepiającego, spektrografy mogą być pryzmatyczne lub siatkowe. Za pomocą spektrografów pryzmatycznych pomiaru długości fali w widmie dokonuje się zwykle porównując badane widmo z widmem wzorcowym. W spektrografach przeznaczonych do badania widm w podczerwieni stosuje się zazwyczaj zwierciadła wklęsłe zamiast soczewek zbierających, a jako odbiorniki termoelementy lub termoogniwa.
11) Co to jest dysleksja 12) Z czego składają się matetyczna i pragmatyczna funkcje języka Z funkcji interakcyjnej, osobistej i heurystycznej
...
wsobietylkoja