1.Na funkcję matetyczną języka wg Halliday'a składa się:
funkcja interakcyjna
2.Mikrofunkcja ideacyjna (przedstawieniowa) języka bierze swój początek w:
funkcji matetycznej
3.W procesie przechodzenia od pojęć przedjęzykowych do języka Bruner akcentuje rolę:
nazywanie przedmiotu wspólnej uwagi dziecko-matka
4.Określ strukturę przydawkowo-argumentową wypowiedzi "Zosia ma książkę".
mieć
5.Czy hipoteza Bickertona o powstaniu języka Homo Sapiens to:
hipoteza katastroficzna
6.Jakie z poniższych określeń nie należą do charakterystyki wyrazów osiowych według M.Braine'a:
niska frekwencja
7.Która relacja semantyczna pojawia się jako pierwsza
podmiot czynność-czynność
8.Która z poniższych funkcji nie wchodzi w skład funkcji pragmatycznej języka
funkcja heurystyczna
9.Czy mutacyjna zmiana w ewolucji naszego gatunku doprowadziła wg Bickertona do:
analitycznego systemu reprezentacji poznawczej
10.Koncepcja Liebermana nt. filogenezy dotyczy
ewolucji naszego systemu głosowego
11.Zjawisko percepcji kategorialnej odnosi się do:
spółgłosek
12.Spektogram to:
graficzny zapis fali głosowej
13.Kiedy osoba dwujęzyczna ma odpowiedzieć na pytanie, czy dany ciąg liter nie jest wyrazem, wykonuje zadanie:
dłużej niż osoba jednojęzyczna
14.Dysleksja to:
zaburzenia w czytaniu
15."Czy mógłbyś zamknąć okno?" Jaki to akt mowy?
dyrektywa
16.Uszkodzenie wieczka ciemieniowego prowadzi do:
zaburzeń czucia w obrębie jamy ustnej
17.Do kinesogramów nie zalicza się:
werbalnych zachowań społecznie ukierunkowanych
18.Afazja Wernickego polega na:
utracie zdolności różnicowania dźwięków podobnych do siebie brzmieniowo
19.Uzupełnij poniższe równanie "wiedza językowa = X + kompetencja komunikacyjna. Wybierz X spośród możliwości podanych niżej:
kompetencja językowa
20.Co stanowi generatywny składnik kompetencji językowej wg Chomsky'ego:
składnik syntaktyczny
21.Który z poniższych przykładów jest projęzykiem:
pidżyn (pidgin)
22.Autor definicji kompetencji komunikacyjnej to:
Hymes
23.Definicja języka:
system znaków (dźwiękowych lub innych) i reguł posługiwania się nimi
24.Opanowanie języka drugiego (L2) wpływa zubażająco na opanowanie L1. Czy jest to:
submersja
25.Które z poniższych maksym nie należą do Grice'a:
maksyma kooperacji
26.Hipoteza Sapira-Whorfa w wersji silnej to:
determinizm językowy
27.Jakimi cechami różni się język Homo Sapiens od "języka" (tańca) pszczół?:
transmisją kulturową
28.Zakreśl właściwą odpowiedź - Oponenci (Massaro) motorycznej teorii percepcji mowy:
kwestionują zjawisko kategorialnej percepcji fonemów
29.Zrewidowana motoryczna teoria percepcji mowy:
zakłada istnienie odrębnego analizatora percepcji mowy
30.Jakiej z podanych niżej cech pozbawiony jest zazwyczaj dyskurs konwersacyjny (twarzą w twarz):
zapis rozmowy
31."Czy dostanę herbatę" - "Z mlekiem czy bez?" - "Z mlekiem"
tzw. sprzężenie eliptyczne
32.Co jest najbardziej kontrolowanym zachowaniem podmiotu:
werbalne zachowania
33.Co jest najmniej kontrolowane przez jednostkę:
właściwości głosy
34.Czy gesty potakiwania/zaprzeczania głową to:
emblematy
35.Czy stereotyp grupy obecnej wyraża się:
większą konkretnością użytych określeń
36.Wybierz z poniższej listy przykład dyskursu:
a. dyrektywa
b. opowiadanie
c fonem
d. akt mowy
37.Czy dwujęzyczność współrzędna to:
dwujęzyczność z dwoma odrębnymi systemami znaczeń dla każdego z języków
wsobietylkoja