Burcan-Krawczyk_jak opanować dowolny język obcy.pdf

(734 KB) Pobierz
1396030095.002.png
SPIS TREŚCI
....................................................................................4
1.
DLACZEGO WIELU LUDZI
NIE OPANOWUJE JĘZYKA OBCEGO
6
Dlaczego jest tak, że jednym się udaje,
a innym nie?
.......................................7
Brak orientacji co do poziomów
opanowania języka
....................................7
............................................................7
......................................................................................8
..............................................................................8
....................................................8
...................................................................................10
Dlaczego wielu ludzi opanowuje język obcy
................................................................................11
2.
.............................12
...............................................................................................14
..............................................................................................16
3.
CZYLI SPOSOBY UCZENIA SIĘ
TWOJE MOCNE STRONY,
OPTYMALNE DLA CIEBIE
............21
Jaki typ osobowości reprezentujesz
i co z tego wynika?
................................22
............................................................................................................23
............................................................................................................25
............................................................................................................27
...........................................................................................................29
............................................................................................................31
Jakie możliwości stwarza
Twój temperament?
..............................................33
.........................................................................38
.....................................................................................43
........................................................................................................44
........................................................................................44
........................................................................................44
.............................................................................45
4.
..........................47
...............................................................................................47
.................................................................................50
..........................................................................................52
..............................................................................................54
............................................................................55
...................................................56
..............................................................................................58
5.
NAJSZYBSZY SPOSÓB UTRWALENIA
I UPORZĄDKOWANIA
..60
.......................................................................................63
Europejski System Opisu
Kształcenia Językowego
........................................63
JAK OPANOWAĆ DOWOLNY JĘZYK OBCY? — A. Burcan-Krawczyk
Dedykacja
str. 4
Dedykacja
Dawno, dawno temu, na miesiąc przed egzaminami wstępnymi na
anglistykę, spotkałam w tramwaju moją nauczycielkę fizyki z liceum.
Po kurtuazyjnym powitaniu pani ta zadała mi równie kurtuazyjne
pytanie: „Co słychać?”.
„Zdaję na anglistykę” — odpowiedziałam.
Normalny, dobrze wychowany człowiek odpowiedziałby coś w rodza-
ju: „Życzę powodzenia”. Z ust pani od fizyki popłynęły jednak nieco
inne słowa: „Na pewno ci się nie uda. Nie tacy jak ty próbowali. Tam
jest pięciu kandydatów na jedno miejsce. Dzieci moich znajomych
będą w tym roku próbowały dostać się po raz trzeci”.
Lekko mnie zamurowało. Wprawdzie, łagodnie rzecz ujmując, nigdy
nie byłam ulubienicą tej pani, nie należałam też do orłów w dziedzi-
nie fizyki... Ale po paru latach, na miesiąc przed ważnym dla mnie
egzaminem, mogła zdobyć się na wielkoduszność i nie poczęstować
mnie jadem. Wtedy, w tramwaju, z perspektywy kilku lat, w czasie
których miałam szczęście nie spotykać się z panią od fizyki, uświado-
miłam sobie, że oto stoję oko w oko z babą, której bałam się przez
dwa lata, a która nic mi już nie może zrobić. Byłam poza zasięgiem
tej żałosnej kobiety, a jednak nadal próbowała mi dokuczyć, sprawić,
bym poczuła się malutka wobec autorytetu, który oświadcza mi, że
to, co zamierzam, na pewno się nie uda. I za co to wszystko? Nie by-
łam pyskatą, niegrzeczną uczennicą. Jedynym moim przewinieniem
było to, że fizyka nie szła mi najlepiej. Według pani od fizyki nie mo-
głam wobec tego osiągnąć niczego w jakiejkolwiek innej dziedzinie.
1396030095.003.png
 
JAK OPANOWAĆ DOWOLNY JĘZYK OBCY? — A. Burcan-Krawczyk
Dedykacja
str. 5
Stałam twarzą w twarz z kimś, kto nie lubi ludzi. Z kimś, kto nie ma
i nigdy nie miał klasy i kto w ogóle nie powinien był zostać nauczy-
cielem.
Powiedziałam: „Być może są osoby, które kilkakrotnie nie mogły się
zdać na anglistykę, ale ja zamierzam się tam dostać w tym roku. Do
widzenia”.
Na anglistykę dostałam się w świetnym stylu, za pierwszym podej-
ściem, w ścisłej czołówce. Byłam jedną z trzech osób, którym na in-
auguracji roku akademickiego rektor osobiście wręczył indeksy. Zo-
stałam studentką, później nauczycielką języka angielskiego, praco-
wałam w przedszkolu, z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym, z mło-
dzieżą (od gimnazjum po studentów), z dorosłymi (od studentów po
osoby w wieku moich rodziców). Tysiące twarzy, tysiące nazwisk,
różne charaktery, osobowości, problemy dotyczące nauki języka ob-
cego. Praca z tymi wszystkimi ludźmi utwierdziła mnie w przekona-
niu, że określenie „antytalent językowy” jest wymysłem osób o men-
talności mojej pani od fizyki, które — na nieszczęście swoich uczniów
— zostały „paniami od języka obcego”.
Książkę tę dedykuję wszystkim, którzy choć raz w życiu usłyszeli od
swojego nauczyciela, że nic z nich nie będzie albo że są zbyt głupi/tę-
pi/mało zdolni (niepotrzebne skreślić), żeby osiągnąć coś, na czym
im zależy.
1396030095.004.png
 
JAK OPANOWAĆ DOWOLNY JĘZYK OBCY? — A. Burcan-Krawczyk
1. Dlaczego wielu ludzi nie opanowuje języka obcego
str. 6
1.
Dlaczego wielu ludzi
nie opanowuje języka obcego
1. Dlaczego wielu ludzi
nie opanowuje języka obcego
w stopniu, który by ich zadowalał?
Wiadomo, wszyscy uczą się języków obcych. Nie ma szkoły, w której
zabrakłoby nauczycieli języka obcego. Często dwóch lub trzech języ-
ków obcych. Są też mniej lub bardziej ciekawe lekcje: angielskiego,
niemieckiego, hiszpańskiego, francuskiego, rosyjskiego, włoskiego
(niepotrzebne skreślić, brakujące dodać). Języki obce, głównie an-
gielski, choć nie tylko, trafiły nawet do przedszkoli. Ja też na począt-
ku mojej drogi zawodowej uczyłam urocze (najczęściej) cztero- i pię-
ciolatki.
Żyjemy w świecie i czasach, w których znajomość minimum jednego
języka obcego nie tyle ułatwia życie, ile jest niezbędna. Otoczeni języ-
kami obcymi, oglądamy zagraniczne filmy. Słuchamy piosenek. Gra-
my w gry komputerowe. Surfujemy w sieci. Podróżujemy. Nawiązu-
jemy przeróżne kontakty z ludźmi na całym świecie. Czytamy publi-
kacje nieprzetłumaczone na nasz język ojczysty. Staramy się o dobrze
płatną pracę...
Żeby opanować język obcy, zapisujemy się na kursy prowadzone
przez szkoły językowe, bierzemy prywatne lekcje, uczymy się kore-
spondencyjnie, kupujemy podręczniki i płyty dla samouków, prenu-
merujemy czasopisma do nauki języka...
A jednak po pewnym czasie wielu z nas ponosi fiasko. Okazuje się, że
nam nie wyszło. A przecież mieliśmy dobre chęci...
1396030095.001.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin