dzielenie tortu. jak rozdysponować udziały w bezkosztowym start-upie pełna wersja.epub

(10398 KB) Pobierz
Spis tre ci
Przedmowa ........................................................................... 10
Wst p ................................................................................... 13
Cz
Rozdzia
Rozdzia
Rozdzia
Rozdzia
Rozdzia
Rozdzia
Rozdzia
Rozdzia
Rozdzia
Rozdzia
Rozdzia
I
1. Krojenie tortu ..................................................... 27
2. Specfundusz ........................................................ 51
3. Tworzenie specfunduszu ...................................... 59
4. Korzystanie ze specfunduszu ................................ 91
5. Odej cie fachmana ............................................... 97
6. Magiczna liczba ................................................. 109
7. Specfundusz — podsumowanie .......................... 115
8. Dostosowywanie specfunduszu .......................... 119
9. Zaprzestanie dzia alno ci .................................... 125
10. Legalizacja ....................................................... 129
11. Co zrobi , aby specfundusz dzia a .................... 139
Cz
II
Specfundusze w akcji ........................................................... 143
Przypadek: Rowerowy Warsztat Janka, sp. z o.o. ................. 145
Przypadek: DopasujTelefon.com, sp. z o.o. .......................... 153
Przypadek: DopasujTelefon.com, sp. z o.o. — raz jeszcze ..... 159
Przypadek: Lake Shark Ventures, LLC ................................. 161
Zaczynamy .......................................................................... 167
Kup książkę
Poleć książkę
6
Dzielenie tortu
O autorze ............................................................................ 169
S owniczek fachmana ........................................................... 171
Skorowidz ........................................................................... 173
Kup książkę
Poleć książkę
Cz
I
Rozdzia 1.
Krojenie tortu
Alokacja udzia ów, nazywana równie „krojeniem tortu”, jest
trudna. Mo e, o czym ju pisa em, nie tylko doprowadzi do nie-
odwracalnych szkód w istotnych relacjach biznesowych, ale tak e
w ogóle uniemo liwi dobrej (poza tym) firmie rozpocz cie dzia-
alno ci. Aby wiedzie , jak pokroi tort, musisz najpierw zrozumie
kilka kwestii dotycz cych samego tortu. W przeciwie stwie do
szarlotek, torty udzia ów mog rosn i rosn , i rosn .
Wszystkie torty s równe
Na pocz tku wszystkie torty nie maj adnej warto ci. Zaczynaj
si wy cznie jako pomys . Siedzi sobie jaki facet przy biurku lub
w metrze albo w ó ku czy w samochodzie, pod prysznicem,
w samolocie albo w jakiej sali, przy obiedzie lub gdzie indziej,
Kup książkę
Poleć książkę
28
Dzielenie tortu
a jego umys b dzi; facet my li o problemie i jego sprytnym
rozwi zaniu.
Prawd mówi c, tak sprytnym, e móg by z tego by wietny
biznes. Im d u ej facet my li o sprytnym pomy le, tym g bsze
staje si jego przekonanie, e do zarobienia s pieni dze. Zaczyna
si ekscytowa . A nied ugo potem jest absolutnie przekonany, e
tylko kilka lat dzieli go od przej cia na wcze niejsz emerytur .
Je eli z tej ksi ki mia by nie zapami ta niczego, zapami taj
chocia to: wszystkie torty, a tym samym udzia y, w chwili swojego
powstania s
nic niewarte.
Torty to zasadniczo pomys y, a pomys y
s na pocz tku praktycznie bezwarto ciowe.
Zdarza si a nazbyt cz sto, i niedoszli przedsi biorcy bywaj
tak g boko przekonani o prze omowo ci swoich pomys ów, e
trzymaj je pod kluczem i nie mówi o nich nikomu z obawy, e
zostan skradzione. Widzia em co takiego wielokrotnie. Kto
nawi zuje do wspania ego pomys u, ale gdy zostanie o ten e pomys
zapytany, zaczyna zachowywa si dziwnie i staje si tajemniczy.
Zna em kiedy cz owieka, który przez ca e lata trzyma w tajem-
nicy pomys dotycz cy nowego typu p dzla. Wreszcie, po wielu
namowach, opowiedzia mi o nim. „Fajnie” — stwierdzi em. Powie-
dzia em, e znam paru go ci, którzy mog mu pomóc rozwin
nieco ten pomys , a on zgodzi si , ebym im o nim opowiedzia .
Po tygodniu wróci em z prototypem p dzla, który dzia a dok ad-
nie tak, jak powinien.
Wystarczy o kupi maszyny i surowce, zorganizowa a cuch
dostaw, rozpocz produkcj , wykreowa mark , stworzy plan
marketingowy, zbudowa zespó sprzeda y, zebra pieni dze i zro-
bi milion innych rzeczy, eby pomys nabra warto ci. Jednak
pomys odawca chyba nie chcia ich robi , bo prototyp pozostawa
zamkni ty gdzie w szafie. Nawiasem mówi c, nie zamierzam
tutaj nikogo krytykowa . Ten cz owiek ma, jak wi kszo ludzi,
lepsze i wa niejsze rzeczy do zrobienia ni budowanie od podstaw
firmy produkuj cej p dzle.
Czasami firmy p ac za pomys y; p atno ci te maj jednak na
ogó charakter op at licencyjnych, wyp acanych z pewnym wyprze-
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin