Święty Augustyn, Mowa 348A (Przeciw Pelagiuszowi).pdf

(1275 KB) Pobierz
V O X PAT R U M 3 0 ( 2 0 1 0 ) t . 5 5
Święty Augustyn
MOWA 348A: PRZECIW PELAGIUSZOWI
( Sermo 348A: Contra Pelagium )
WSTĘP
Kontrowersja pelagiańska: jej tło społeczne i teologiczne
Mowę 348A, czyli tak zwane Kazanie przeciw Pelagiuszowi wygłosił
Augustyn w Hipponie na początku 416 roku. Zachowało się ono we fragmentach
w dziele Excerpta ex operibus Sancti Augustini żyjącego w VI wieku Eugipiusza 1 .
W rozszerzonej i pełnej wersji odnalazł je (a później opublikował w 1995 r.)
Francois Dolbeau 2 w jednym z manuskryptów Biblioteca Malatestiana w Cesenie
(D, IX. 3), pomiędzy augustyńskimi listami 54 i 55, a apokryfem Contra Felicianum
arianum de unitate Trinitatis 3 , a potem w drugim, lepszym rękopisie w Sienie 4 .
O ile całość odkrytej mowy F. Dolbeau podzielił na 15 rozdziałów, to dotychczas
znany, przekazany przez Eugipiusza fragment stanowi drugą mniejszą jej część
(11-15) bez ostatniego zdania. Dla dziejów sporu Augustyna z pelagianami mowa
ta jest świadectwem niezwykłej rangi, bowiem zawiera pierwszy imienny atak na
Pelagiusza.
1. Przebieg kontrowersji pelagiańskiej . Pelagiusz przybył do Rzymu z Wysp
Brytyjskich prawdopodobnie ok. 390 roku. W czasie trwającego dwadzieścia lat
pobytu w dawnej stolicy cesarstwa stał się tam osobą znaną w arystokratycznych
kręgach chrześcijańskich 5 , jako „mąż święty” 6 , asceta i nauczyciel. Utrzymywał
kontakt z domami bogatych arystokratów, w których w tym czasie było aż tłoczno
od konsekrowanych dziewic i świętych wdów. Hieronim, Augustyn i Pelagiusz
1 Eugippius, Excerpta ex operibus S. Augustini, CSEL 9/1, 899-903.
2 Por. F. Dolbeau, Le sermon 348A de saint Augustin contre Pelage. Édition du texte integrale ,
RechAug 28 (1995) 37-63.
3 Por. Contra Felicianum arianum de unitate Trinitatis (CPL 808), PL 42, 1157-1172.
4 Por. F. Dolbeau Un second manuscrit complet du Sermo contra Pelagium d’Augustin , REAug
45 (1999) 353.
5 Por. P. Brown, Pelagius and his supporters , JTS 19 (1968) 93-114.
6 Tak określa go także Augustyn jeszcze w 412 r., por. Augustinus, De peccatorum meritis et
remissione et de baptismo parvulorum 3, 1, 1, CSEL 60, 129.
1351104937.002.png
860
mieli swój udział w rozwoju tego „domowego monastycyzmu”, znamy bowiem
ich listy do Proby, Juliany czy Demetriady. Niektórzy badacze przypuszczają,
że Pelagiusz spotkał Hieronima, zanim ten nie został zmuszony do opuszczenia
Rzymu po śmierci papieża Damazego w 384 roku 7 . Trudno przypuszczać, aby
Pelagiusz był wówczas członkiem kleru, w każdym razie w źródłach określa się
go najczęściej mianem mnicha ( monachus ) 8 . Ten konwencjonalny tytuł nie jest
jednak w żadnej mierze dowodem posiadania przezeń święceń kapłańskich. Jego
zachowanie i oddziaływanie wpisuje się dobrze w opisany przez Petera Browna
model „świętego męża”. Był to chrześcijanin, który wyróżniał się „autorytetem
ascetycznym” 9 . Pelagiusz, będąc w Rzymie stał się również cenionym pisarzem
i egzegetą, jest bowiem autorem Komentarzy do listów św. Pawła , kilku literackich
listów 10 , oraz traktatu teologicznego De natura 11 .
W latach 408-410 Pelagiusz opuścił Rzym. Nie wyjechał jednak sam, i nie sua
sponte . Uciekał przed dziejową burzą wraz z Celestiuszem oraz, być może, z innymi
swoimi uczniami 12 , w tłumie biednych i bogatych Rzymian: Roma aeterna miała
właśnie lec u stóp barbarzyńcy Alaryka, który 24 sierpnia 410 roku splądrował
miasto. Badacze często powtarzają, że gdyby nie Alaryk, Pelagiusz nie zostałby
heretykiem, gdyż nie popadłby w konflikt z Kościołem Afryki Północnej.
Wydaje się prawdopodobne, że Pelagiusz korzystał w podróży z uprzejmości
i towarzystwa rodziny Waleriuszy, tj. Piniana i Melanii Młodszej, którzy
posiadali wielki majątek w Tagaście 13 . Dlatego portem przybycia była dla niego
PRZEKŁADY
7 Być może Pelagiusz wszedł w polemikę z Hieronimem już w tamtych latach, kiedy to „pe-
wien mnich” bronił Jowiniana, adwokata małżeństwa, przed bezwzględnymi atakami zaciekłego
Hieronima. Hipoteza ta oparta jest na utożsamieniu Pelagiusza z owym „pewnym mnichem”, które
nie przez wszystkich uczonych uznawane jest za sensowne, por. Y.M. Duval, Pélage est-il le censeur
inconnu de l’Adversus Jovinianum à Rome en 393? ou: du „portrait-robot” de l’hérétique chez S.
Jérôme , RHE 75 (1980) 525-557.
8 Por. Marius Mercator, Liber subnotationum in verba Juliani , Praefatio 1, PL 48, 110A.
9 Por. P. Brown, The rise and function of Holy Man in Late Antiquity , JRS 61 (1971) 80-101;
The Saint as exemplar in Late Antiquity , „Representations” 2 (1983) 1-25; C. Rapp, Holy Bishops in
Late Antiquity. The nature of Christian leadership in an age of transition , Berkley 2004.
10 Sam Pelagiusz w liście do papieża Innocentego z końca 416 lub początku 417 r. wspomina
o jednym Liście do Paulina z Noli , por. Augustinus, De gratia Christi 35, 38. Jednak w liście eks-
hortacyjnym – Epistula ad Demetriadem , napisanym między 411 a 416 r., Pelagiusz przyznaje, że
zwykł pisywać tego rodzaju listy. Musimy jednak przyznać, że nie znamy nawet ich tytułów.
11 Tak sądzi Y.M. Duval, La date du „De natura” de Pélage. Les premières étapes de la contro-
verse sur la nature et la grâc e, REAug 36 (1990) 257-283, który ukazanie się tego dzieła umieszcza
ok. 405 roku. Do tej pory w nauce najczęściej przyjmowano lata 411-415, jako daty powstania tego
utworu, np. O. Wermelinger ( Rom und Pelagius , Stuttgart 1975, 39-40) przyjmuje lata 411-412.
Argumenty francuskiego uczonego są jednak przekonujące.
12 Mariusz Mercator pisze w Commonitorium sub nomine Caelestii (PL 48, 68A), że Celestiusz
był w Rzymie uczniem Pelagiusza. Następnie słyszymy o Celestiuszu w Kartaginie w 411 roku.
Stąd wniosek, że podróżowali razem.
13 O. Wermelinger ( Rom und Pelagius , s. 6) nazywa ich „być może najbogatszą rodziną arysto-
kracji Rzymskiej”.
1351104937.003.png
861
PRZEKŁADY
Hippona, leżąca bliżej Tagasty niż Kartagina. W Hipponie Pelagiusz nie głosił
swoich poglądów, przynajmniej tak mówili wierni tej diecezji swemu biskupowi
Augustynowi. W Hipponie Pelagiusz żegna się z Waleriuszami, by spotkać ich
ponownie dopiero w 417 roku w Palestynie 14 .
Nie wiemy, czy w drodze do Afryki, Pelagiusz i Celestiusz udali się na
Sycylię, ale na pewno byli na tej wyspie przed podróżą na Wschód. Na Sycylii
autorytet późniejszego herezjarchy również został rozpoznany. Sam Augustyn
w 416 r. w liście do papieża Innocentego wspomina o dwóch Sycylijczykach,
Jakubie i Timazjuszu, którzy „porzucili nadzieję, pokładaną w świecie” i stali
się mnichami „dzięki namowie Pelagiusza” 15 . Hilary z Syrakuz w liście do
Augustyna, datowanym na 413/414 r., wspomina o chrześcijanach w Syrakuzach,
którzy głosili poglądy zbieżne z poglądami Pelagiusza i Celestiusza; świadectwa
te wskazują, że Pelagiusz przebywał na Sycylii. Czy pobyt ten należy datować na
czas ucieczki z Rzymu do Afryki, czy też jako przystanek w podróży z Kartaginy
do Palestyny – nie wiemy 16 .
Najwcześniej wiosną 410, a najpóźniej na początku 411 r. Pelagiusz znalazł
się w Afryce i pozostał tam kilka miesięcy 17 . Z Augustynem jednak się nie spotkał,
nawet będąc w Hipponie; jej biskup był tam bowiem wówczas nieobecny 18 . Obaj
późniejsi polemiści wymienili ze sobą jedynie krótkie, grzecznościowe listy 19 . Nie
udało im się spotkać także w Kartaginie, gdzie obaj byli w czerwcu 411 roku 20 .
Odbyła się tam wówczas konferencja, na której Augustyn odniósł swój największy
„polityczny” sukces 21 , gdyż udało mu się przedstawić przekonujące argumenty
za koniecznością zaangażowania się władz państwowych w zakończenie
schizmy donatystycznej. Spór katolików z donatystami, trwający w Afryce od
czasu wielkich prześladowań w latach 303-313, dotyczył problemu lapsi – tych
członków kleru, którzy nie zachowali bohaterskiej postawy w czasie prześladowań
i podporządkowali się niektórym represyjnym nakazom państwa, np. wydając
święte księgi. Donatyści nakazywali ponowne chrzczenie tych członków
Kościoła, których przyjmował do społeczności upadły biskup. W przeciwnym
razie zrywali łączność sakramentalną z tymi chrześcijanami. W efekcie stworzyli
oni w Afryce Północnej silną, liczną i odrębną wspólnotę chrześcijan. W rezultacie
14 Por. Augustinus, De gratia Christi et peccato originali I 1, 1, CSEL 42, 125.
15 Por. Augustinus, Epistula 177, 6, CSEL 44, 675.
16 Por. G. Honnay, Caelestius, discipulus Pelagii , „Augustiniana” 44 (1994) 273-275.
17 Por. Augustinus, De gestis Pelagii 22, 46, CSEL 42, 100.
18 Ponieważ nie wiemy, kiedy dokładnie przybył Pelagiusz, nie wiemy też, o który powód nie-
obecności biskupa chodzi, por. O. Perler, Les voyages de Saint Augustin , Paris 1969, 454-455.
19 Por. Augustinus, Epistula 146, CSEL 44, 273; De gestis Pelagii 27, 52, CSEL 42, 105-106.
20 Augustyn pisze, że widział kilkakrotnie Pelagiusza. Powody tego wyraźnego unikania spot-
kania interpretowane są różnie, por. W. Dunphy, A lost year: Pelagianism in Carthage 411 A.D .,
„Augustinianum” 45 (2005) 391-399.
21 Por. J. O’Donell, The authority of Augustine , http://ccat.sas.upenn.edu/jod/augustine/aug-
auth.html.
1351104937.004.png
862
tego spotkania władz imperium oraz biskupów obydwu stron w czerwcu 411 r.,
rozpoczął się etap delegalizacji Kościoła donatystycznego przez państwo 22 .
Wkrótce potem Pelagiusz prawdopodobnie wypłynął z Kartaginy, gdzie
pozostał Celestiusz. Nie wiemy, czy ten drugi głosił tam kontrowersyjne poglądy
na temat chrztu niemowląt, które zwłaszcza w Kartaginie spodobać się nie mogły,
czy też stał się tam znany dzięki swoim lub przypisywanym mu pismom 23 . Poglądy
jego znamy jedynie z relacji Augustyna i Mariusza Mercatora, którzy przytaczają
libellus accusationis Paulina z Mediolanu, zwany Libellus Paulini 24 . Dotyczą
one m. in. zbędności chrztu dla zbawienia człowieka, śmiertelności Adama oraz
bezgrzeszności świętych. Paulin z Mediolanu przedstawił owe zarzuty w czasie
spotkania biskupów, które miało odpowiedzieć na prośbę Celestiusza ubiegającego
się w Kartaginie o wyświęcenie na prezbitera 25 . W wyniku owego conventus czy
też iudicium biskupów Celestiusz pozostał człowiekiem świeckim i nakazano mu
odwołanie kontrowersyjnych twierdzeń 26 . Celestiusz nie zgodził się. Czy został
potępiony, czy jedynie pouczony, pozostaje zagadką 27 . Miał podobno zamiar
udać się do Rzymu, aby zostać kapłanem, ale z nieznanych nam powodów został
ostatecznie prezbiterem w Efezie. Do Rzymu dotarł dopiero w 417 r. po wygnaniu
z Konstantynopola 28 . W międzyczasie Augustyn wystąpił przeciw tezom jakichś
nieznanych przeciwników 29 w kazaniu 294 z 27 czerwca 411 r. 30 oraz w wydanym
PRZEKŁADY
22 Augustyn w tym czasie zmienił zdanie na temat użycia drastycznych środków w dobrym
celu, ostatecznie ustanawiając prymat intencji nad konsekwencjami w moralnej ocenie czynów, por.
m.in. F.H. Russel, Persuading the Donatists: Augustine’s coercion by words , w: The limits of ancient
Christianity , ed. W.E. Klingshirn – M. Vessey, Michigan 1999, 115-130; P. Brown, Religious coer-
cion in the later Roman Empire: the case of North Africa , „History” 46 (1961) 83-101.
23 Sprawa jest niezwykle złożona. Augustyn nie wymienia ani jednego pewnego tytułu dzieł
Celestiusza, choć twierdzi, że jedno, które posiada, jest na pewno jego autorstwa. Być może jest to
libellus brevissimus , o której pisze w De peccatorum meritis et remissione (I 34, 63, CSEL 60, 64).
W tym krótkim piśmie Celestiusz zawarł swoje poglądy, jak uważa W. Dunphy ( A lost year , passim),
albo cudze poglądy, które popierał, jak sugeruje G. Honnay ( Caelestius , passim). Być może jednak,
że nie jest to wcale jego dzieło, o czym nadmienia R. Dodaro ( Note on the Carthaginian debate over
sinlessness [Augustine, Pecc. Mer. II 7, 8-16, 25] , „Augustinianum” 40:2000, 187-202).
24 Por. Paulinus Mediolanensis, Libellus adversus Caelestium , CSEL 35, 108-111.
25 Nie wiemy dokładnie, kiedy odbył się ten proces. Długo panowała zgoda, co do datowania tych
wydarzeń na jesień 411 roku. Jednak Dunphy ( A lost year , passim) w 2005 r. przedstawił kilka mocnych
argumentów za datowaniem ich na czas Wielkiego Postu w 411 roku. Rzecz wymaga jeszcze zbadania.
26 Mariusz Mercator ( Commonitorium 1, PL 48, 68A-69A) podaje, że to Paulin z Mediolanu
wniósł przeciw niemu oskarżenie. To, że zrobił to nie członek kleru afrykańskiego, ale italskiego,
osłabia nieco radykalne tezy G. Bonnera o istnieniu długiej tradycji chrzczenia niemowląt w Afryce,
którą teologicznie rozwinąć miał jedynie Augustyn.
27 Paweł Orozjusz i Mariusz Mercator piszą o potępieniu, a także od pewnego momentu Augustyn.
28 Por. Marius Mercator, Commonitorium 2, PL 48, 72A.
29 Jak wykazał R. Dodaro ( Note on the Carthaginian debate , s. 194-196), nie mamy pewności,
że przeciwnikiem tym był Celestiusz czy Pelagiusz.
30 Takie datowanie proponuje W. Dunphy ( A lost year , s. 458-462), którego argumenty wydają
się być wystarczająco uzasadnione. Dotychczas utrzymywaną powszechnie datą był 413 rok.
1351104937.005.png
863
PRZEKŁADY
na początku 412 r. piśmie De remissione peccatorum et de baptismo parvulorum.
Pelagiusz przebywał już wtedy jakiś czas w Palestynie 31 , gdzie pozostawał
w dobrych stosunkach z biskupem Jerozolimy Janem, a w złych z Hieronimem,
który założył klasztor w Betlejem. W tym czasie ktoś ten klasztor podpalił,
a papież Innocenty i Augustyn sugerowali, że sprawcami tego byli zwolennicy
Pelagiusza w Palestynie 32 . Hieronim jest autorem Dialogów przeciw Pelagianom
z 415 r. 33 , w których przedstawia ich jako kontynuatorów wcześniejszych herezji
i pogańskich szkół filozoficznych. W tym samym roku Pelagiusz został dwukrotnie
oskarżony o herezję i dwukrotnie uniewinniony. W czerwcu w Jerozolimie
Paweł Orozjusz wysuwa przeciw niemu oskarżenie, zawierające m.in. tezy, za
jakie ekskomunikowano Celestiusza trzy lata wcześniej. Sąd biskupów, na czele
z Janem Jerozolimskim przepytawszy Pelagiusza potępia te poglądy, ale nie
przychyla się do zdania Orozjusza, że oskarżony jest ich głosicielem. Orozjusz
wraca zawiedziony do Afryki pod koniec 415 roku prawdopodobnie z gotowym
już tekstem Liber apologeticus 34 , w którym przedstawia przebieg wydarzeń na
czerwcowym procesie Pelagiusza. Wynik procesu uważa za wypadkową złych
okoliczności, takich jak problem z tłumaczeniem jego wypowiedzi na język
grecki 35 . Jest on obecny w Hipponie i słucha Kazania przeciw Pelagianom ,
o czym Augustyn wspomina w tekście. Największym sukcesem Orozjusza było
to, że jego wniosek o wysłanie akt procesu do Rzymu przychylnie rozpatrzył Jan
Jerozolimski, choć jak się wydaje, słowa nie dotrzymał 36 .
W grudniu 415 r. Pelagiusz ponownie stanął przed sądem biskupim, tym
razem w Diospolis w Palestynie, któremu przewodniczył Teodot z Antiochii 37 .
Oskarżenie wnieśli dwaj mnisi galijscy Heros i Łazarz, którzy jednak z powodu
złego samopoczucia nie stawili się na obradach. Wbrew temu, co pisze Mariusz
31 Być może w klasztorze założonym przez Rufina z Akwilei i Melanię Starszą. Tak podaje R.J
Teske w: Augustine, Answers to the Pelagians , introd., trad. and notes R.J. Teske, The works of
Saint Augustine I/23, New York 1997, 319.
32 Por. Innocentius, Epistolae ad Hieronynum et Joannem , CSEL 35/1, 96-98 = Hieronymi
Epistolae 136-137, tłum. J. Czuj: Św. Hieronim, Listy , III, Warszawa 1954, 388-390; Augustinus,
De gestis Pelagii 35, 66, CSEL 42, 121, tłum. K. Obrycki, ŹMT 12, Kraków 1999, 271-272.
33 Por. Hieronymus, Dialogi contra Pelagianos I-III, PL 23, 495-590, tłum. W. Szołdrski, PSP
10, 69-193.
34 Por. Paulus Orosius, Liber apologeticus contra Pelagianos , CSEL 5, 603-664. Paweł Orozjusz,
późniejszy znany pisarz kościelny, wówczas był młodym prezbiterem. Przybył z Hiszpanii do
Augustyna w 414 lub 415 roku. Ten szybko wysłał go do Hieronima po naukę, i to właśnie wówczas
Orozjusz zaangażował się w spór z Pelagiuszem. Nie wiemy, czy jego wystąpienie miało charakter
spontaniczny, czy też Augustyn zobowiązał go do tego. Zimą 415 r. opuszczał Jerozolimę po napi-
saniu Liber apologeticus , w odpowiedzi na zarzut Jana Jerozolimskiego o bluźnierstwo.
35 Por. Liber apologeticus 6, CSEL 5, 610.
36 Jak pisze Innocenty ( Epistula 31, 5 = Augustini Epistula 183, 3, CSEL 35/1, 94 lub CSEL 44, 729)
w 416 r.: „Ad nos a nescio quibus laicis sint gesta perlata, quibus ille et auditum et se crederet absolutum”.
37 Tak podaje Mariusz Mercator ( Commonitorium 3, 5, PL 48, 101A).
1351104937.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin