Odkrywam_siebie_Czterolatek_przew_met_cz1.pdf

(1712 KB) Pobierz
C
Z
T
E
R
O
L
A
TE
K
przewodnik metodyczny
część 1
WRZESIEŃ, TYDZIEŃ I
TREŚCI
PROGRAMOWE
1
Nasza grupa
Współtworzenie
przyjaznej atmosfery
w grupie
– poznawanie imion
i nazwisk dzieci
z grupy
– przestrzeganie usta-
lonych umów i zasad
regulujących współ-
życie w grupie.
(Nasze
przedszkole.
Program edukacji
przedszkolnej wspo-
magający rozwój
aktywności dzieci,
Grupa MAC S.A.
2017, s. 24).
TEMAT
TYGODNIA
2
W przed-
szkolu
DZIEŃ
TYGO-
DNIA
3
1.
TEMAT
DNIA
4
Jestem so-
bie przed-
szkolaczek
AKTYWNOŚĆ
I DZIAŁALNOŚĆ
DZIECKA
5
• Słuchanie wiersza
M. Terlikowskiej
Jestem sobie
przedszkolaczek.
Numery obszarów z podstawy programowej:
2.
Poznajemy
salę
Znaczek
rozpo-
znawczy
• Poznajemy swoją
salę.
• Słuchanie wiersza
Doroty Gellner
Kolorowe znacz-
ki.
Moje ciało
– za-
bawa z wykorzy-
staniem rymo-
wanki.
• Słuchanie opo-
wiadania R. Piąt-
kowskiej
Złość.
Numery obszarów z podstawy programowej:
3.
Numery obszarów z podstawy programowej:
4.
Oto ja
Numery obszarów z podstawy programowej:
5.
Słuchamy
opowiada-
nia
Numery obszarów z podstawy programowej:
WRZESIEŃ, TYDZIEŃ II
Nasze bezpieczeństwo
Droga do
na co dzień
przedszkola
Poznawanie zasad
bezpieczeństwa, prze-
strzeganie ich
– poznawanie zasad
ruchu drogowego do-
tyczących prawidło-
wego i bezpiecznego
poruszania się po
drogach.
Nasz kontakt z tech-
niką
Środki transportu
– poznawanie wybra-
nych środków trans-
portu: lądowego, wod-
nego, powietrznego
2
1.
Światła sy-
gnalizatora
• Inscenizacja
utworu Danuty
Gellnerowej
Światła
sygnalizatora.
• Ćwiczenia
dźwiękonaś-
ladowcze
Jakie to
pojazdy?
Numery obszarów z podstawy programowej:
2.
Co to za
pojazdy?
Numery obszarów z podstawy programowej:
3.
Kolorowe
paski
Kolorowe paski
– ćwiczenia w li-
czeniu.
Numery obszarów z podstawy programowej:
WRZESIEŃ, TYDZIEŃ I
KARTY
CELE
CELE
PRACY, CZ. 1,
ZAJĘCIA
OGÓLNE
OPERACYJNE
WYPRAWKA,
RUCHOWE
TABLICE
6
7
8
9
Dziecko:
• Zestaw zabaw rucho-
– zintegrowanie grupy – wymienia imiona
wych – nr I (ułożony
kolegów i koleżanek
przez autora).
z grupy
• Zabawa orientacyjno-
-porządkowa
Kra-
snoludki i wielkoludy
I 1, I 2, I 3, I 5, III 1, III 4, III 5, III 8, III 9, IV 2
(ułożona przez autora).
– zapoznanie z salą
– nazywa kąciki zain- nr 3, 4
• Zabawa muzyczno-ru-
zajęć
teresowań
chowa
Wolno
szybko
I 1, I 2, I 3, I 5, III 1, III 4, III 5, III 8, III 9, IV 2, IV 7
(ułożona przez autora).
• Zabawa ruchowo-na-
– utrwalenie wyglądu – rozpoznaje swój zna-
śladowcza
Zabawki
znaczków rozpo-
czek rozpoznawczy
(ułożona przez autora).
znawczych
I 1, I 2, I 3, I 5, III 1, III 4, III 5, III 8, III 9, IV 2
– rozwijanie orientacji – rozpoznaje i nazywa
przestrzennej
wybrane części ciała
nr 5, 6
I 1, I 2, I 3, I 5, III 1, III 4, III 5, III 8, III 9, IV 2, IV 14
– rozwijanie mowy
– odpowiada na pyta-
nia dotyczące utwo-
ru
nr 7
I 1, I 2, I 3, I 5, III 1, III 4, III 5, III 8, III 9, IV 2, IV 7, IV 19
WRZESIEŃ, TYDZIEŃ II
– zapoznanie z ogól-
nymi zasadami ru-
chu drogowego
Dziecko:
– przechodzi z do-
rosłym przez ulicę
przy zielonym świe-
tle sygnalizatora
– mówi wyraźnie
nr 8
T1
• Zestaw zabaw rucho-
wych – nr II (opraco-
wany przez autora).
• Zabawa orientacyjno-
-porządkowa
Samo-
chody
(ułożona przez
autora).
• Zestaw ćwiczeń ru-
chowych – nr I (opra-
cowany przez autora).
I 1, I 2, I 3, I 5, III 1, III 4, III 5, III 8, III 9, IV 2
– rozwijanie mowy
nr 9, 10
T2
I 1, I 2, I 3, I 5, III 1, III 4, III 5, III 8, III 9, IV 2, IV 7
– porównywanie li-
czebności zbiorów
– stosuje słowa
tyle
samo
I 1, I 2, I 3, I 5, III 1, III 4, III 5, III 8, III 9, IV 2, IV 15
3
– poznawanie znaczenia
pasów, sygnalizacji
świetlnej.
(Nasze
przedszkole.
Program edukacji
przedszkolnej wspo-
magający rozwój
aktywności dzieci,
Grupa MAC S.A.
2017, s. 67, 74).
4.
Śpiewamy
i tańczymy
• Nauka piosenki
Taniec pajacyka
z misiem.
Numery obszarów z podstawy programowej:
5.
Co to są
pasy?
• Wykonanie ćwi-
czenia na karcie
pracy –
Przejście
dla pieska.
Numery obszarów z podstawy programowej:
WRZESIEŃ, TYDZIEŃ III
Poznajemy przyrodę
Nadeszła
Jesień
jesień
– obserwowanie środo-
wiska przyrodniczego:
zwracanie uwagi na
dominującą kolory-
stykę, zmiany, jakie
zachodzą w przyrodzie
– oglądanie drzew znaj-
dujących się w bli-
skim otoczeniu
– zbieranie owoców
drzew, wzbogacanie
nimi kącika przyrody
– poznawanie wybra-
nych przedstawicieli
grzybów jadalnych
(borowik, pieprznica
jadalna, maślak) i nie-
jadalnych (np. mucho-
mor sromotnikowy).
(Nasze
przedszkole.
Program edukacji
przedszkolnej wspo-
magający rozwój
aktywności dzieci,
Grupa MAC S.A.
2017, s. 52–53).
1.
Idzie jesień
• Słuchanie wiersza
T. Śliwiaka
Idzie
jesień.
Numery obszarów z podstawy programowej:
2.
Jesienne
drzewa
• Zabawy przy
piosence
Jesienne
drzewa.
• Tworzenie kom-
pozycji z odbi-
tych, pomalowa-
nych liści.
• Słuchanie wiersza
H. Zdzitowieckiej
Jeż.
Numery obszarów z podstawy programowej:
3.
Kolorowe
liście
Numery obszarów z podstawy programowej:
4.
Mały jeż
Numery obszarów z podstawy programowej:
5.
Liczymy
grzyby
Których grzybów
jest więcej?
porównywanie
liczebności zbio-
rów.
Numery obszarów z podstawy programowej:
WRZESIEŃ, TYDZIEŃ IV
Poznajemy przyrodę
Co robią
Jesień
zwierzęta je-
– pokazywanie na wy- sienią?
branych przykładach
(np. jeża, wiewiórki,
bociana), jak zwierzę-
ta przygotowują się
4
1.
Jesienna
rozmowa
• Rozmowa na
temat zachowania
się zwierząt
jesienią.
Numery obszarów z podstawy programowej:
– rozwijanie umiejęt-
ności wokalnych
– śpiewa piosenkę
nr 11
W
I 1, I 2, I 3, I 5, III 1, III 4, III 5, III 8, III 9, IV 2, IV 7
– poznawanie zasad
ruchu drogowego
– przechodzi (z doro-
słym) przez ulicę po
pasach przy zielo-
nym świetle
nr 12, 13
T3
I 1, I 2, I 3, I 5, III 1, III 4, III 5, III 8, III 9, IV 2, IV 8
WRZESIEŃ, TYDZIEŃ III
– rozwijanie mowy
Dziecko:
– odpowiada na pyta-
nia dotyczące utwo-
ru
– bawi się przy pio-
sence
nr 14
W
• Zestaw zabaw rucho-
wych – nr III (opraco-
wany przez autora).
• Zabawa muzyczno-ru-
chowa
Liście opadają.
• Zabawa muzyczno-
-ruchowa przy piosen-
ce
Jesienne drzewa
(opracowana przez
autora).
• Zabawa orientacyjno-
-porządkowa
Borowi-
ki, muchomory.
• Zestaw ćwiczeń ru-
chowych – nr II (opra-
cowany przez autora).
I 1, I 2, I 3, I 5, III 4, III 5, III 8, III 9, IV 2, IV 8, IV 18
– kształtowanie po-
czucia rytmu
nr 15
1, I 2, I 3, I 5, III 4, III 5, III 8, III 9, IV 2, IV 7, IV 18
– rozwijanie sprawno-
ści manualnej
– tworzy kompozycję
z odbitych, pomalo-
wanych liści
nr 16
T4
I 1, I 2, I 3, I 5, III 4, III 5, III 8, III 9, IV 2, IV 8, IV 18
– rozwijanie mowy
– odpowiada na pyta-
nia dotyczące wier-
sza
nr 17
I 1, I 2, I 3, I 5, III 4, III 5, III 8, III 9, IV 2, IV 8, IV 18
– porównywanie li-
czebności zbiorów
– określa, których ele-
mentów jest więcej
nr 18
W
I 1, I 2, I 3, I 5, III 4, III 5, III 8, III 9, IV 2, IV 18, IV 15
WRZESIEŃ, TYDZIEŃ IV
– rozwijanie mowy
Dziecko:
– wypowiada się na
temat jesieni
nr 19
T 5, 6
W
• Zestaw zabaw rucho-
wych – nr IV (opraco-
wany przez autora).
• Zabawa ruchowo-
-naśladowcza
Co robi
jeż?
(opracowana
przez autora).
5
I 1, I 2, I 3, I 5, III 4, III 5, III 8, III 9, IV 2, IV 7
Zgłoś jeśli naruszono regulamin