Joanna Grochulska - Reedukacja dzieci agresywnych 1982.pdf

(20468 KB) Pobierz
Joanna Grochulska
REEDUKACJA
DZIECI AGRESYWNYCH
Joanna Grochulska
REEDUKACJA
DZIECI AGRESYWNYCH
/
(
C JL
WYDAWNICTWA SZKOLNE I PEDAGOGICZNE
O k ła d k a i k a r t a ty tu ło w a
A n n a D e s z k ie w tc z
R e d a k to r
I r e n a
K u c z e w s k a -K o m o r o w s k a
R e d a k to r te c h n ic z n y
K r y s ty n a M ile w sk a
K o r e k to r
A lic ja W oś
4H.Sz.until.End.of.T.!
© C o p y rig h t
b y W y d a w n ic tw a S z k o ln e i P e d a g o g ic z n e
W a rsz a w a 1982
P r i n t e d in P o la n d
ISBN 83-02-01258-0
W y d a w n ic tw a S z k o ln e i P e d a g o g ic z n e
W a rsz a w a 1982
W y d a n ie p ie rw sz e . N a k ła d 10.000+210 e g z e m p la rz y
A rk u s z y : d r u k a rs k ic h
9,5;
w y d a w n ic z y c h
9,16
P a p ie r ilu s tr a c y jn y k l. V, 70 g, 61X86 cm
O d d a n o do s k ła d a n ia 22.07.1981 r.
P o d p is a n o d o d r u k u w lu ty m 1982 r.
D ru k u k o ń c z o n o w lu ty m 1982 r.
B ie ls k ie Z a k ła d y G ra fic z n e , B ie ls k o -B ia ła , zam . 977/81 Z-97
WSTĘP
Wychowawcy, przywódcy narodów i państw zdawali sobie zawsze
sprawę ze znaczenia wychowania dzieci i młodzieży dla ogólnona­
rodowego i ogólnoludzkiego szczęścia. Wyrazem tego jest znane
do dziś hasło wyrażające tendencje epoki polskiego Oświecenia:
„Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie”.
Hasło to legło u podstaw polskiej deklaracji o wychowaniu społe­
czeństw w duchu pokoju, zgłoszonej w grudniu 1978 roku na fo­
rum Organizacji Narodów Zjednoczonych.
W obliczu narastającej przestępczości nieletnich, chuligaństwa
i znieczulenia na cudzą krzywdę coraz pełniej uświadamiamy so­
bie konieczność podjęcia działań profilaktycznych, zapobiegających
takim negatywnym zjawiskom społecznym. W związku z tym
wzrasta potrzeba zajęcia się dziećmi, które nie wykroczyły jeszcze
przeciw ogólnym normom społecznym, ale w stosunkach z oto­
czeniem wykazują cechy niedostosowania społecznego, mają trud­
ności w kontaktach z rówieśnikami, zbyt często zachowują się
agresywnie. Wydaje się, że nauczyciele-wychowawcy, a zwłaszcza
pedagogowie szkolni, lub inne osoby zajmujące się wychowaniem
na terenie szkoły mogliby prowadzić specjalne zajęcia z dziećmi
przejawiającymi często agresję w swym zachowaniu.
Praca, którą przedstawiamy, może stanowić bezpośrednią po­
moc w planowaniu i prowadzeniu tego rodzaju zajęć. Zapoznanie
się z zawartymi w niej propozycjami, powinno:
1 — zachęcić osoby zajmujące się wychowaniem w szkole do
podjęcia i prowadzenia proponowanych zajęć;
2 — skłonić niektórych Czytelników do organizowania przed­
stawionych zajęć z dziećmi w warunkach eksperymentu pedago­
gicznego; prócz efektów praktycznych może to przynieść także
Zgłoś jeśli naruszono regulamin