Młodzieżowa Agencja Wydawnicza - Zrób to sam - Latające modele szybowców 1984.pdf

(3051 KB) Pobierz
Latające modele
szybowców
Mm
mm
Młodzieżowa Agencja
Wydawnicza
OD WYDAWCY
Seria „Zrób to sam” przeznaczona
jest dla młodych majsterkowiczów.
Każda broszura z tej serii zawiera
rysunki i opisy budowy ciekawych
urządzeń technicznych lub modeli.
Jeżeli lubisz majsterkować i chcesz
samodzielnie budować modele szy­
bowców i samolotów, latawce, różne
interesujące urządzenia mechanicz­
ne, elektryczne, elektroniczne itp.,
szukaj w księgarniach i kioskach
„Ruch” kolejnych broszur z tej
serii.
W niniejszej broszurze znajdziesz
zasady budowy i wyważania latają­
cych modeli szybowców oraz rysun­
ki i opisy wykonania kilku prostych
modeli, a także wskazówki, jak zor­
ganizować zawody.
4H.Sz.until.E.of.Time!
Projekt okładki: Jan Bokiewicz
Redaktor: Zbigniew Grykałowski
Redaktor techniczny: Maria Spytkowska
Korektor: Maria Czempińska
(g)
Copyright by MAW, Warszawa 1984.
ISBN 83-S93-1389-9
RSW „Prasa-Książka-Ruch"
Młodzieżowa Agencja Wydawnicza
Wydanie IV. Nakład
89.700 + 300
egz.
Ark. wyd. 1,75. Ark. druk. 1
Przekazano do druku w grudniu 1982 r.
Podpisano do druku
w
lutym
1984 r.
Prasowe Zakłady Graficzne
w Koszalinie, uL Lampego 18/20.
Zam D-9
CZY CHCESZ ZOSTAĆ KONSTRUKTOREM LOTNICZYM?
Czy chcesz zostać konstruktorem
lotniczym — budować szybowce, samo­
loty odrzutowe, śmigłowce, rakiety?
Jeśli tak, to wiedz, że konstruktor mu­
si świetnie znać fizykę i matematykę,
bo bez obliczeń nie ma co marzyć
o udanej konstrukcji. Ale wiedza to
jeszcze nie wszystko. Konstruktor musi
być też bardzo dokładny, systematycz­
ny i wytrwały.
Zaprojektowanie konstrukcji samolo­
tu trwa kilkadziesiąt tysięcy godzin,
trzeba więc mieć bardzo silną wolę,
aby doprowadzić pracę do końca. Sa­
molot musi być nie tylko nowoczesny,
czyli szybki i wygodny, lecz również
mocny i bardzo lekki. Jeśli konstruk­
tor nie przeprowadzi dokładnych obli-
czeń, samolot będzie albo za ciężki,
albo za słaby. Wszystkie części samolo­
tu muszą być jak najlżejsze, a połącze­
nia między nimi mocne. Wystarczy nie­
solidne obliczenie nawet najmniejszego
drobiazgu lub niedbale przeprowadzona
próba wytrzymałości konstrukcji, a sa­
molot rozleci się w powietrzu.
Zdobywanie wiedzy lotniczej i umie­
jętności konstruktorskich należy rozpo­
cząć od rzeczy podstawowych, prostych,
np. od budowy modeli latających. W
niniejszej broszurze podajemy kilka
wzorów modeli, które można zbudować
prostymi narzędziami, z dostępnych
każdemu materiałów. Modele te pozwo­
lą Ci poznać nie tylko konstrukcje
szybowców, lecz także zasady ich lotu.
MODELE
Prosta kartonówka
„Smyk"
Do budowy tego modelu potrzebny
będzie kawałek kartonu kreślarskiego,
np. z bloku technicznego, o wymiarach
ok. 20X30 cm, luib jakaś sztywna okład­
ka, spinacze biurowe, ołówek, linijka
oraz nożyczki. Model ten nie będzie
klejony.
Na rys. la widzisz wzór „Smyka".
Przekalkuj go na karton. Jeśli zamie­
rzasz budować większą liczbę mooeli,
zrób z tektury szablon. Po wycięciu
zagnij karton wzdłuż przerywanych
linii zaznaczonych na rysunku. Zwróć
uwagę na to, aby linia zagięcia usterze-
nia była równoległa do dołu kadłuba,
linia zaś zagięcia skrzydeł lekko skośna.
Dzięki temu skrzydła będą miały wię­
kszy kąt niż usterzenie, co zapewni
modelowi utrzymanie w locie równo­
wagi. W celu usztywnienia skrzydeł
wsuń w otwory przy kadłubie wzmoc­
nienie zwinięte z paska kartonu. Końce
wzmocnienia przełóż przez otwory w
skrzydłach.
Model należy obciążyć z przodu trze­
ma lub czterema spinaczami, a następ­
nie sprawdzić prawidłowość obciążenia
i w razie potrzeby wyregulować. Mo­
del jest prawidłowo obciążony wtedy,
gdy podparty w 1/3 szerokości skrzy­
deł od przedniej ich krawędzi, utrzy­
muje się w położeniu poziomym. Jeżeli
ogor. opada na dół, trzeba obciążenie
zwiększyć, a jeżeli ogon unosi się do
góry — zmniejszyć. Prawidłowe obcią­
żenie modelu nazywa się wyważeniem
(rys. Ib).
Skrzydła nie mogą być zwichrowane,
ponieważ model będzie zakręcał, robił
d. Regulacja modelu
Model nurkuje
Model zadziera
Model zakręca
S ter wysokości - odgiąć
do góry lub zmniejszyć
obciążenie przodu.
Ster wysokości
-
odgiąć
do dołu lub zwiększyć
obciążenie p rzodu.
Sprawdzić czy skrz y d ła nie są
skręcone tub kadłub skrzywiony.
tSter kierunku odgiąć w stronę
przeciwną n iż zakręt.
Rys. 1 Prosta
kartonówka „Smyk1
spiralę, beczkę, a nawet wpadał w kor­
kociąg (rys, Ic).
Jeżeli model nurkuje (opada przo­
dem w dół), ster wysokości należy pod-
giąć do góry. Gdy to nie pomoże, trze­
ba zmniejszyć obciążenie dzioba (rys.
Id). Jeżeli model zadziera (wznosi się
dziobem w górę), a następnie przepada
i nurkuje, trzeba odgiąć ster wysokości
w dół ewentualnie zwiększyć obciąże­
nie przodu. Jeżeli model zakręca, trze­
ba ster kierunku wychylić w stronę
przeciwną do zakrętu. Przedtem należy
sprawdzić, czy skrzydła nie są zwichro­
wane lub czy kadłub nie jest wygięty
w bok.
Model należy prawidłowo rzucić,
tzn. dość silnie i trochę skośnie w dół.
Model przed -rzuceniem należy trzy­
mać pod skrzydłami tak, aby dziób
nie był skierowany do góry. Jeżeli
model jest rzucony za słabo, zacznie
przepadać ku ziemi. Jeśli jest wypusz­
czony za bardzo w górę, to zadrze, po­
tem przepadnie w dół i znurkuje, nie
osiągając dużej odległości.
Modele kartonówek można również
budować wg własnych projektów, pa-
a)
S ita nośna
Rys. 2 Siły działające na szybowiec
mięta jąc o pewnych zasadach, - dzięki
którym samoloty i szybowce unoszą
się w powietrzu.
Otóż model utrzymuje się w powie­
trzu dzięki skrzydłom, na które działa
siła nośna (rys. 2). Siła nośna powstaje
na skutek tego, że powietrze opływają­
ce szybowiec (w locie) silniej ciśnie na
dolną niż na górną powierzchnię skrzy­
deł, w wyniku czego wypycha model
do góry.
Siła nośna zależna jest od:
— pola powierzchni skrzydeł (rys. 3a),
— profilu skrzydeł (rys. 3b),
— kąta natarcia (rys. 3c),
-
— prędkości lotu (rys. 3d).
b)
Płaski
Wygięty
f
Mata s iła nośna
Duża sita nośna
1mz— Pole powierzchni — 2 m 2
Lotniczy
------
w
Bardzo duża siła nośna
o)
Sita
nośna
=
0
dy
Prędkość
2 m/ s
Sita nośna
30 N
Duża sita nośna
,
Oderwanie strug -
m a ta sita nośna
— ►
6m/s
3 Z ■ 30 N = 270 N
Rys.
3 Zależność siły nośnej: a) od pola powierzchni skrzydeł,
c) od kąta natarcia skrzydeł, d) od prędkości lotu
b) od profilu skrzydeł,
Zgłoś jeśli naruszono regulamin