Młodzieżowa Agencja Wydawnicza - Zrób to sam - Latające modele szybowców 1984.pdf
(
3051 KB
)
Pobierz
Latające modele
szybowców
Mm
mm
Młodzieżowa Agencja
Wydawnicza
OD WYDAWCY
Seria „Zrób to sam” przeznaczona
jest dla młodych majsterkowiczów.
Każda broszura z tej serii zawiera
rysunki i opisy budowy ciekawych
urządzeń technicznych lub modeli.
Jeżeli lubisz majsterkować i chcesz
samodzielnie budować modele szy
bowców i samolotów, latawce, różne
interesujące urządzenia mechanicz
ne, elektryczne, elektroniczne itp.,
szukaj w księgarniach i kioskach
„Ruch” kolejnych broszur z tej
serii.
W niniejszej broszurze znajdziesz
zasady budowy i wyważania latają
cych modeli szybowców oraz rysun
ki i opisy wykonania kilku prostych
modeli, a także wskazówki, jak zor
ganizować zawody.
4H.Sz.until.E.of.Time!
Projekt okładki: Jan Bokiewicz
Redaktor: Zbigniew Grykałowski
Redaktor techniczny: Maria Spytkowska
Korektor: Maria Czempińska
(g)
Copyright by MAW, Warszawa 1984.
ISBN 83-S93-1389-9
RSW „Prasa-Książka-Ruch"
Młodzieżowa Agencja Wydawnicza
Wydanie IV. Nakład
89.700 + 300
egz.
Ark. wyd. 1,75. Ark. druk. 1
Przekazano do druku w grudniu 1982 r.
Podpisano do druku
w
lutym
1984 r.
Prasowe Zakłady Graficzne
w Koszalinie, uL Lampego 18/20.
Zam D-9
CZY CHCESZ ZOSTAĆ KONSTRUKTOREM LOTNICZYM?
Czy chcesz zostać konstruktorem
lotniczym — budować szybowce, samo
loty odrzutowe, śmigłowce, rakiety?
Jeśli tak, to wiedz, że konstruktor mu
si świetnie znać fizykę i matematykę,
bo bez obliczeń nie ma co marzyć
o udanej konstrukcji. Ale wiedza to
jeszcze nie wszystko. Konstruktor musi
być też bardzo dokładny, systematycz
ny i wytrwały.
Zaprojektowanie konstrukcji samolo
tu trwa kilkadziesiąt tysięcy godzin,
trzeba więc mieć bardzo silną wolę,
aby doprowadzić pracę do końca. Sa
molot musi być nie tylko nowoczesny,
czyli szybki i wygodny, lecz również
mocny i bardzo lekki. Jeśli konstruk
tor nie przeprowadzi dokładnych obli-
czeń, samolot będzie albo za ciężki,
albo za słaby. Wszystkie części samolo
tu muszą być jak najlżejsze, a połącze
nia między nimi mocne. Wystarczy nie
solidne obliczenie nawet najmniejszego
drobiazgu lub niedbale przeprowadzona
próba wytrzymałości konstrukcji, a sa
molot rozleci się w powietrzu.
Zdobywanie wiedzy lotniczej i umie
jętności konstruktorskich należy rozpo
cząć od rzeczy podstawowych, prostych,
np. od budowy modeli latających. W
niniejszej broszurze podajemy kilka
wzorów modeli, które można zbudować
prostymi narzędziami, z dostępnych
każdemu materiałów. Modele te pozwo
lą Ci poznać nie tylko konstrukcje
szybowców, lecz także zasady ich lotu.
MODELE
Prosta kartonówka
„Smyk"
Do budowy tego modelu potrzebny
będzie kawałek kartonu kreślarskiego,
np. z bloku technicznego, o wymiarach
ok. 20X30 cm, luib jakaś sztywna okład
ka, spinacze biurowe, ołówek, linijka
oraz nożyczki. Model ten nie będzie
klejony.
Na rys. la widzisz wzór „Smyka".
Przekalkuj go na karton. Jeśli zamie
rzasz budować większą liczbę mooeli,
zrób z tektury szablon. Po wycięciu
zagnij karton wzdłuż przerywanych
linii zaznaczonych na rysunku. Zwróć
uwagę na to, aby linia zagięcia usterze-
nia była równoległa do dołu kadłuba,
linia zaś zagięcia skrzydeł lekko skośna.
Dzięki temu skrzydła będą miały wię
kszy kąt niż usterzenie, co zapewni
modelowi utrzymanie w locie równo
wagi. W celu usztywnienia skrzydeł
wsuń w otwory przy kadłubie wzmoc
nienie zwinięte z paska kartonu. Końce
wzmocnienia przełóż przez otwory w
skrzydłach.
Model należy obciążyć z przodu trze
ma lub czterema spinaczami, a następ
nie sprawdzić prawidłowość obciążenia
i w razie potrzeby wyregulować. Mo
del jest prawidłowo obciążony wtedy,
gdy podparty w 1/3 szerokości skrzy
deł od przedniej ich krawędzi, utrzy
muje się w położeniu poziomym. Jeżeli
ogor. opada na dół, trzeba obciążenie
zwiększyć, a jeżeli ogon unosi się do
góry — zmniejszyć. Prawidłowe obcią
żenie modelu nazywa się wyważeniem
(rys. Ib).
Skrzydła nie mogą być zwichrowane,
ponieważ model będzie zakręcał, robił
d. Regulacja modelu
Model nurkuje
Model zadziera
Model zakręca
S ter wysokości - odgiąć
do góry lub zmniejszyć
obciążenie przodu.
Ster wysokości
-
odgiąć
do dołu lub zwiększyć
obciążenie p rzodu.
Sprawdzić czy skrz y d ła nie są
skręcone tub kadłub skrzywiony.
tSter kierunku odgiąć w stronę
przeciwną n iż zakręt.
Rys. 1 Prosta
kartonówka „Smyk1
spiralę, beczkę, a nawet wpadał w kor
kociąg (rys, Ic).
Jeżeli model nurkuje (opada przo
dem w dół), ster wysokości należy pod-
giąć do góry. Gdy to nie pomoże, trze
ba zmniejszyć obciążenie dzioba (rys.
Id). Jeżeli model zadziera (wznosi się
dziobem w górę), a następnie przepada
i nurkuje, trzeba odgiąć ster wysokości
w dół ewentualnie zwiększyć obciąże
nie przodu. Jeżeli model zakręca, trze
ba ster kierunku wychylić w stronę
przeciwną do zakrętu. Przedtem należy
sprawdzić, czy skrzydła nie są zwichro
wane lub czy kadłub nie jest wygięty
w bok.
Model należy prawidłowo rzucić,
tzn. dość silnie i trochę skośnie w dół.
Model przed -rzuceniem należy trzy
mać pod skrzydłami tak, aby dziób
nie był skierowany do góry. Jeżeli
model jest rzucony za słabo, zacznie
przepadać ku ziemi. Jeśli jest wypusz
czony za bardzo w górę, to zadrze, po
tem przepadnie w dół i znurkuje, nie
osiągając dużej odległości.
Modele kartonówek można również
budować wg własnych projektów, pa-
a)
S ita nośna
Rys. 2 Siły działające na szybowiec
mięta jąc o pewnych zasadach, - dzięki
którym samoloty i szybowce unoszą
się w powietrzu.
Otóż model utrzymuje się w powie
trzu dzięki skrzydłom, na które działa
siła nośna (rys. 2). Siła nośna powstaje
na skutek tego, że powietrze opływają
ce szybowiec (w locie) silniej ciśnie na
dolną niż na górną powierzchnię skrzy
deł, w wyniku czego wypycha model
do góry.
Siła nośna zależna jest od:
— pola powierzchni skrzydeł (rys. 3a),
— profilu skrzydeł (rys. 3b),
— kąta natarcia (rys. 3c),
-
— prędkości lotu (rys. 3d).
b)
Płaski
Wygięty
f
Mata s iła nośna
Duża sita nośna
1mz— Pole powierzchni — 2 m 2
Lotniczy
------
w
Bardzo duża siła nośna
o)
Sita
nośna
=
0
dy
Prędkość
2 m/ s
Sita nośna
30 N
Duża sita nośna
,
Oderwanie strug -
m a ta sita nośna
— ►
6m/s
3 Z ■ 30 N = 270 N
Rys.
3 Zależność siły nośnej: a) od pola powierzchni skrzydeł,
c) od kąta natarcia skrzydeł, d) od prędkości lotu
b) od profilu skrzydeł,
Plik z chomika:
sq7btu
Inne pliki z tego folderu:
Młodzieżowa Agencja Wydawnicza - Zrób to sam - Kozak W. - Radio od prostego do złożonego 1980.pdf
(9527 KB)
Młodzieżowa Agencja Wydawnicza - Zrób to sam - Odbiornik początkującego krótkofalowca 1987.pdf
(5961 KB)
Młodzieżowa Agencja Wydawnicza - Zrób to sam - Zasilacze do urządzeń tranzystorowych - Wiktor Chojnacki - wyd. I - 1983.pdf
(4252 KB)
Młodzieżowa Agencja Wydawnicza - Zrób to sam - Najprostsze odbiorniki radiofoniczne (niepełna).pdf
(3338 KB)
Młodzieżowa Agencja Wydawnicza - Zrób to sam - Przyrząd pomiarowy radioamatora - Wiktor Chojnacki - wyd. I - 1982.pdf
(3323 KB)
Inne foldery tego chomika:
- NOWE od innych
! Ebooki najcześciej pobierane
_nowości
~pakiety ebook
☼Ah...Książeczki, duuużo, Ebook
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin